top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse motoren H



Naar Menu motoren.


zonder
Een twee cilinder HaEs motor van de Meppeler Machinefabriek v/h F Huisman. De motoren waren onder schippers in de Noordelijke Nederlanden vrij bekend.
Foto: Ad Langelaar. (groter formaat)


zonder
Een één cilinder HaEs gloeikop. Voor zover bekend heeft men, wat betreft motoren, nooit iets anders dan gloeikopmotoren gemaakt. In de oorlogsjaren hield men zich wel bezig met de ombouw van motoren tot zuiggasmotor.
Foto: Ad Langelaar. (groter formaat)


zonder
Een oude één cilinder Hanomag.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een Henschel van het type 12V 1416 A. De motor levert 480 pk en is voorzien van oplading. De motor is geplaatst in sleepboot St. John uit Amersfoort
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 september 2015. (groter formaat)


zonder
Dit type motor is ondermeer toegepast in Duitse rangeerlocomotieven en daar schijnt deze motor ook vandaan te komen.
Het uitlaatspruitstuk ligt tussen de in V-vorm opgestelde cilinders.
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 september 2015. (groter formaat)


zonder
Boven het inlaatspruitstuk, het lijkt er op dat dit watergekoeld is, met daar onder de oliekoeler.
Foto: René te Pas, Nijkerk 5 september 2015. (groter formaat)


zonder
Een één cilinder HMG diesel.
Een schippersslogan was: Honderd Maal Gerepareerd. HMG staat echter voor: Hanseatische Motor Gesellschaft. Zie ook Motoren lijst.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Helaas is de foto van deze uit 1928 stammende 24pk Hollandia gloeikopmotor niet best. Ik zal een keer terug moeten om het over te doen.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp.


zonder
Een Hornsby-Stockport gasmotor met open carter uit Lincolnshire, Engeland. De motor stamt uit 1911 en is ca. 8,5 pk sterk. De machine werd door Kiderlen & Co, Amsterdam geïmporteerd. Jolle Riemersma uit Zwolle is de eigenaar van dit moois.
Foto: Henry Platje, Hasselt, 28 juli 2012. (groter formaat)


zonder
De machinefabriek werd rond 1828 gesticht en begon rond 1900 met de productie van motoren. Rond 1918 ging men samen verder met Ruston en werd toen Ruston-Hornsby.
Foto: Henry Platje, Hasselt, 28 juli 2012. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken