top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse motoren G



Naar Menu motoren.


zonder
Een Gardner LW 6A, 90pk bij 1500 tpm. in de luxe-motor 'Anthonetta'. [meer foto's]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Een Gardner 8L3B 200pk . Vermoedelijk is dit ook een 1500 toeren motor. De motor stamt uit 1962 en was ruim 50 jaar later nog volop in bedrijf.
Foto: Jan Meppelink, Delft 3 april 2013. (groter formaat)


zonder
Na de fusie in 1968 van English Electric met General Electic Company Diesels Ltd. kwamen een aantal Britse merken bij deze laatste terecht.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Glenniffer is één van de weinige fabrikanten, die bij bepaalde types gebruik maakte van een, op perslucht werkende, startmotor. Of dat bij de DH8  ook het geval was, is me niet bekend. De DH8 leverde 120 bhp bij 900 tpm.
(Het bijschrift vermeldt DH6, maar ik vermoed dat het een DH8 is.)
Bron: Oliemotoren, 5de druk, uitg. Born. (groter formaat)


zonder
Een vier cilinder Gray Sea Scout met keerkoppeling.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Grenaa is een Deense fabrikant van scheepdiesels in vermogens tussen ca. 600 en 1600 pk bij maximaal 1000 tpm. Verder levert men keerkoppelingen en schroefasinstallaties.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
Een 8 pk Güldner diesel uit 1960. (Eigenaar Freddy Berends, Westerbork) De brede poelie wijst erop dat de motor in combinatie met een platte drijfriem gebruikt werd.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)

zonder
Zoals zoveel kleine liggende motoren maakt ook deze motor, een Guldner, gebruik van een kookpot.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)

zonder
De brandstofpomp van bovenstaande motor.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een Güldner CK. Deze motor levert 6pk bij 2000 tpm.
Een verklaring waarom er een losse verstuiver aan de brandstofpomp gekoppeld is, heb ik niet.

Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken