top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Brons motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Een één-cilinder motor naar ontwerp van Brons vervaardigd door Deutz. De motor werd gebouwd in 1906 en levert circa 15 pk. Tenminste, dat zegt het informatie bordje bij de motor.
Volgens sommige bronnen zijn er echter nooit complete Bronsmotoren door Deutz gebouwd. Alleen het Brons-verstuiverbakje is in de Deutz motoren toegepast. Deze werden daarom Deutz-Brons motoren genoemd. Het verstuiverbakje is uitgevonden in 1904 werd in 1906/1907 gepatenteerd.
Foto: Kor Vos. Bremerhaven september 2013. (groter formaat)


zonder
Een andere zijde van deze motor.
Foto: Kor Vos. Bremerhaven september 2013. (groter formaat)


zonder
Een ééncilinder 14pk Brons uit 1924; een zogenaamde bakjesknapper. Deze motor is waarschijnlijk voor stationair gebruik en heeft daarom een vliegwiel met grote diameter. Het hier voorgaande model heeft een breder, zwaarder vliegwiel met kleinere diameter en is vermoedelijk voor scheepsgebruik.
Foto: Pieter Klein, juli 2007, Hasselt (Ov) (groter formaat)


zonder
De oude Bronsmotoren (vanaf 1907) werkten met het zogenaamde verstuiverbakje. Meer daar over is hier te lezen.
Afbeelding: uit 'Oliemotoren', C. Noorlander, uitg. Born, Assen. (groter formaat)


zonder
De driecilinder 120 pk Brons van de kustvaarder Kwiek. Dit was vermoedelijk een verdieseld exemplaar van het oude type met verstuiverbakje. De merkwaardige spiraalveren vormen de inlaatgeruisdemper van deze motor. Men kon de demping en daarmee ook de luchttoevoer van deze dempers instellen.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 1981. (groter formaat)


zonder
De bijbehorende Brons keerkoppeling tijdens een reparatie.
Foto: Pieter Klein, Harlingen 1981. (groter formaat)


zonder
De constructie van deze keerkoppeling. In de foto hierboven kijkt men dus naar de linkerzijde, de motorzijde, van de koppeling
Bron: Oliemotoren, Vereeniging Krachtwerk. (groter formaat)


zonder
De 2 cilinder Brons type 2EA 40 apk. bij 800 tpm. bouwjaar 1951.
De motor staat in de mslb. Alco II. [fotoserie]
Foto: Pieter Klein. Haarsluis, Drenthe. nov.2003. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder Brons eveneens een 2 cilinder EA. De uitvoering met ijzeren zuigers draaide 800 tpm, die met aluminium zuigers 1000 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Dezelfde motor vanuit een iets andere hoek. De foto is helaas een beetje wazig.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Voorkant van een fraaie fabrieksfolder voor het type GB. Zie overige afbeeldingen.
Bron: Fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Een Brons van het type 5GB in het motorschip Rubicon. Schip en motor stammen uit 1965. De motor levert 300 pk bij 350 toeren per minuut.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Bij de meeste van dit soort motoren is het deksel waar achter klepstoters en brandstofinspuiting verborgen zijn, verwijderd. Schippers houden schijnbaar graag een oogje in het zeil.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Tussen de twee smeerapparaten de compressor voor de startlucht. Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De stuurboordzijde van de motor laat weinig zien. In de jaren dat deze motoren gebouwd werden, ging het al slecht met de Nederlandse scheepsmotoren Industrie. Oerdegelijke kwaliteit werd er echter nog steeds geleverd.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De bedieningseenheid bevindt zich aan de bakboordachterzijde.
De schipper haalt nog dagelijks de poetslap langs de machine, maar sommige plekjes blijven altijd slecht bereikbaar.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Voor het type GB bestaat er een apart Brons embleem. Het type GB was een twee-taktmotor met spoelluchtpomp en één uitlaatklep. De zuiger had een holle bodem.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
De verschillen tussen de verschillende uitvoeringen van de GB serie zijn niet groot. Hier een beeld van de brandstofpompen, verstuivers en veiligheidsventielen van een motor van het type GB6. De GB6 levert 390pk bij 375 tpm.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
De aansturing van de brandstofpompen is zo geconstrueerd dat als één pomphevel vast zou zitten de andere pompen nog wel te bedienen zijn.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
Het meterpaneel met het motorplaatje. Deze motor werd in 1962 gebouwd.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
De ietwat saaie andere kant van de motor. Zeer opvallend is de wasbak/spoelbak tegen het machinekamerschot! Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
Tussen de motorflens en de flens van de keerkoppeling is een 'starre plaatkoppeling' gemonteerd. Hiermede wordt het effect van uitlijningsfouten geminimaliseerd.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
Het door Brons toegepaste centraalsmeerapparaat.
Foto: René te Pas, Nijkerk  19 november 2013. (groter formaat)


zonder
Reclame voor Brons uit de jaren 60.
Bron: Oliemotoren (5de druk), Uitg. Born, Assen. (groter formaat)

zonder
Het merk Brons was, samen met Bolnes, Industrie en Kromhout een begrip in de binnenvaart. Nieuwe motoren worden allang niet meer gemaakt maar gelukkig zijn er, en worden er nog steeds, motoren van de sloop gered.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken