top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Folder Brons motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Voorkant van een fraaie fabrieksfolder voor het type GB.
Bron: Fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Folder Motortype GB
De uitgebreide beschrijving van de motor.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De voornaamste specificaties en afmetingen.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De fraaie opengewerkte tekening van de machine met de benoeming van de verschillende onderdelen.
Het type GB was een twee-taktmotor met spoelluchtpomp en één uitlaatklep. De zuiger had een holle bodem.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De inbouwmaten van motor, keerkoppeling en toebehoren.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De twee-cilinderversie als aggregaatmotor. De motor levert in dit geval ca. 100 tot 120 pk bij 375 tpm.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De drie-cilinder uitvoering ca 180 pk bij 320-375 toeren.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De vier-cilinder uitvoering 240 pk.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De spoelpompzijde van de 4 cilindermotor.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De 5 cilinder 300pk.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De 6 cilinder 360 pk.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Het gelaste frame van dit type motor. De gietijzeren krukaslagers worden door middel van trekstangen met het cilinderblok dat op de foto nog ontbreekt verbonden.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Het frame van de voorzijde gezien. Bovenop dit frame wordt dus het bovendeel geplaatst. In eerste instantie waren alle delen, met uitzondering van zuigers, cilinders en enkele kleine delen van plaatstaal.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Het bovenste deel is aangebracht. Men ziet de transmissie naar nokkenas (links) en spoelpomp (rechts).
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Aanzicht van de nokkenasruimte met daarboven de brandstofpompen.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De krukas van een zes-cilinder.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
Enkele gegoten delen. Cilindervoering, zuiger en drijfstang.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De cilnderkop met d ruimte voor de tuimelaar. Ook de cilinderkop werd in eerste instantie geheel gelast. Later schijnt men over gegaan te zijn op een gietijzeren cilinderkop.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De spoelluchtpomp met behuizing en deksel.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)


zonder
De hogedrukbrandstofpomp, verstuiver en toebehoren.
Bron: fabrieksfolder. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken