top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


ABC dieselmotoren

deel 1



Naar Menu motoren.


zonder
Een oude twee cilinder, 2 takt, ABC voorkamer diesel van het type 2DMZ . Vermogen 34pk bij 500 tpm. Gewicht: 1700 kg. Afm.: l x b x h: 1930 x 460 x 1090 mm. Sinds 1924 in als 1, 2 en 3 cilinder voor scheeps- en stationairgebruik in productie. De keerkoppeling is eveneens van ABC.
Foto: Pieter Klein, september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De motor gebruikt een centraalsmeeapparaat, lijkt over twee gescheiden hogedruk brandstofpompen te beschikken, als ook over twee luchthelmpompen.
Foto: Pieter Klein, september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder ABC gloeikopmotor. Type 2GM, 60pk, 380-400tpm. Boring x slag: 260 x 300 mm, netto gew. 4170 kg., afm. l x b x h: 2800 x 1200 x 1600 mm. gebouwd te Gent. Vanaf 1914, in 1, 2 en 3 cil. uitvoering voor scheeps- en stationnairgebruik gebouwd. De mechanische keerkoppeling is een GLAN;
een afkorting van G. Landrieu, Gent.
Foto: Pieter Klein, september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De rood geschilderde kap die normaliter over de gloeiplaat geplaatst is, ligt tijdelijk op de watergekoelde uitlaatdemper. Ook deze motor heeft centraalsmering en gescheiden hogedrukbrandstofpompen.
Foto: Pieter Klein, september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
ABC motoren staan bekend om hun degelijkheid en hun betrouwbaarheid. ABC staat voor Anglo Belgium Compagny. De fabriek is gevestigd te Gent.
Foto: Frederic Logghe. (groter formaat)


zonder
Een A.B.C. 3 MDU. Een viertakt diesel met een vermogen van 165 pk bij 560 t.p.m.
De draaiende motor staat op een demonstratie aanhanger.
Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
Aan de voorzijde van de aanhanger bevindt zich de hulpset met luchtcompressor. De bijbehorende luchtfles gaat gedeeltelijk schuil achter het wiel van de aanhanger Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
Het motorschild van deze A.B.C.
Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
De orginele deksels zijn verwijderd en vervangen door glashelder materiaal. Zo kan men, terwijl de motor draait, een indruk krijgen wat er in dit gedeelte van het binnenste gebeurt.
Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
Een detail uit de vorige foto met de klepstoters (1), de brandstofpomp (2), de bediening van de aanzetklep (3) en de nokkenas (4).
Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
De pompen van de A.B.C. Terweerszijden de buitenboordswaterpompen, de één is de lenspomp, de ander de koelwaterpomp. De bolle bovendelen zijn de luchthelmen. De smeeroliepomp zit in het tussenstuk verborgen. De #39;draaiknevels#39; tussen het tussendeel en de linker pomp zijn van de plaat- of autocleanfilters, die in het smeeroliecircuit opgenomen zijn.
Foto: Pieter Klein, juli 2007 Hasselt (Ov). (groter formaat)


zonder
Een ABC 4MDU. Deze motor levert 220 pk bij 560 t.p.m en is bijna 7 ton zwaar!
Bron: Oliemotoren, C. Noorlander, 5de druk, uitg. Born. (groter formaat)


Naar deel 2.



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken