top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorbeurtschip 'tjerk Hiddes'


deel 3, De machinekamer



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.
Naar het schip.
Naar interieur.


zonder
Een kijkje van bovenaf in de machinekamer toont ons de motor: een Neufeldt & Kuhnke uit Kiel met daarachter een Brevo keerkoppeling. De gloeikop heeft een branderopening aan stuurboord (boven) en bovenop een opening om oververhitting van het gloeilichaam te voorkomen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
De 2-takt gloeikopmotor heeft een vermogen van 20 PK bij 380 t.p.m.  Het bouwjaar is 1924. Centraal op de foto de brandstofpomp. Zo te zien heeft de motor een verstelbare sproeier en wordt er gebruikgemaakt van druksmering. Links van de cilinder de watergekoelde knalpot.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
De Brevo keerkoppeling met daarvoor een complex mechanisme met de aandrijving voor het smeeroliepompje (links), de waterpomp (uiterst rechtsboven) en een stang naar boven voor de aandrijving van de brandstofpomp (boven, buiten beeld). Achter deze stang het brandstoffilter met de brandstofleiding (met krullen) naar de brandstofpomp.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Het brandstofsysteem rechtonder nogmaals in beeld. Verder duidelijk zichtbaar het uitlaatsysteem van deze motor en verder op de achtergrond een aantal lantaarns, waaronder eentje met vlak glas!
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
De toerentalverstelinrichting van deze motor is moeilijk te doorgronden. In het bruine bolvormige gedeelte bevindt zich vermoedelijk een met stalen kogels werkende de cetrifugaal regeling.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Technisch Bureau J. Duiker uit Rotterdam blijkt de vertegenwoordiger in Nederland voor deze frabikant geweest te zijn.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010.


zonder
Het carterdeksel. De motor is na meer dan 85 jaar trouwe dienst erg versleten en bezorgt de eigenaar steeds meer werk. Daarom wordt overwogen deze motor te vervangen. Hopelijk worden de trouwe diensten van dit exemplaar met een plaatsje in een museum beloond.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


Naar het schip.
Naar interieur.


Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken