top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Tankschepen

Deel 2



Naar menu moderne schepen.


zonder
De Lady-J werd in 1961 dij de Rolandwerft te Bremen gebouwd en mat toen 51,65 x 10,02 x 3,35 meter. Men vondt dat schijnbaar een beetje te kort (en te breed ?), want in 1970 werd het met maar liefst 37,91 meter verlengd! Het laadvermogen ging daarmee van 701 naar 1706 ton. [DB 02312817] Het schip heeft de gangboordbolders aan de binnenzijde van het gangboord staan....
Foto: Leo Schuitemaker,  8 april 2004. (groter formaat)


zonder
De 'Piz Havard' zet er vaart achter. Het in 1971 bij de Bayerische Schiffswerft te Erlenbach gebouwde schip is 1081 ton groot en meet 67 x 8,18 x 3,18 meter. Het beschikt over een Deutz dieselmotor met een vermogen van 800 PK. [DB 04401780]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 20 april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Esso Dieze' meet 84,9 x 11,4 x 3,28 meter, heeft een laadvermogen van 2252 ton, beschikt over twee 560 pk MWM motoren en werd in 1971 bij Ewald Berninghaus te Köln-Deutz (D) gebouwd. [DB 02315465] Het schip voor één blauwe kegel en lijkt over tankverwarming te beschikken.
Het schip lijkt op duwvaart voorbereid.
Foto: Leo Schuitemaker, Vreeswijk 22 oktober 1991. (groter formaat)


zonder
De 'Esso Donge' is op de scheepswerf St. Barbara te Eisden (B) gebouwd. Het schip meet 110 x 11,25 x 3,5 meter en is 2962 ton groot. Het wordt met twee 900 PK MAK motoren voortgestuwd. [DB 02315330]
Foto: Leo Schuitemaker, 1984. (groter formaat)

zonder
NOgmaals de 'Esso Donge' dit maal bij het invaren van de Volkeraksluis. Ook dit schip lijkt op de duwvaart voorbereid of vond men zo een platte neus gewoon mooi?
Foto: Leo Schuitemaker, oktober 1991, (groter formaat)


zonder
Een viertal tankschepen met op de voorgrond de 'Julia'. Die laatste werd in 1977 bij de Arminiuswerft te Bodenwerder (D) gebouwd. Het valt op door het ronde voorschip en de merkwaardige wijze waarop de voorboeiing geplaatst is. Veel navolging heeft dit, voor zover mij bekend niet gekregen.
De 'Julia' is ruim 3000 ton groot en meet 108,6 x 11,4 x 3,38 meter.
Het beschikt over twee MAN motoren van 1000 PK elk. [DB 04803250]
Foto: Leo Schuitemaker, 11 maart 2007, Botlek. (groter formaat)


zonder
De 'Somtrans III' werd in 1984 bij Bodewes te Millingen a/d Rijn gebouwd.
Het schip meet 110 x 10,5 x 3,6 meter, is 2987 ton groot en
beschikt over een M.A.K. van 1496 pk. [DB 06002430]
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 8 april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Somtrans VI' werd in 1987 bij Tille Shipyard te Kootstertille gebouwd. Het schip meet 110 x 11 x 3,64 meter, is 3153 ton groot en beschikt over een 1500 pk M.A.K. diesel. [DB 08058002] Volgens berichten zou dit schip, net als veel andere enkelwandige tankers, richting Afrika vertrokken zijn.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 8 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een schip met twee eigen parkeerplaatsen op het voordek. m.t.s. 'RP Rotterdam' met als thuishaven Basel. Het schip werd in 1987 op scheepswerf Alblas te Hendrik-Ido-Ambacht gebouwd, meet 105,7 x 10,5 x 3,24 meter, is 2499 ton groot en beschikt over een 1800 pk A.B.C. diesel. [DB 07001747]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis, 22 april 2007. (groter formaat)


zonder
Het motortankschip 'Illusion' meet 110 x 10,5 x 3,55 meter en is 2926 ton groot. De voortstuwing wordt verzorgd met een 1500 pk A.B.C. diesel. Het schip werd in 1992 bij Neue Oderwerft, te Eisenhüttenstadt (D) gebouwd. [DB 02320447] Bij dit schip ligt het voordek wel gelijk met het trunkdek, maar het achterdek ligt lager.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 13 april 2007. (groter formaat)


zonder
Motortankschip 'Gulf Harmony' te Rotterdam. Het schip werd in 2003 in Roemenië gebouwd en meet 86 x 10,6 x 3,2 meter. Het is 1745 ton groot en beschikt over een 1014 pk Caterpillar. [DB 02326283] Bij dit soort schepen is het moeilijk te bepalen tot waar je het nog romp moeten noemen en of er nog sprake is van een boeisel.
Foto: Leo Schuitemaker, 13 september 2005. (groter formaat)



zonder
De binnenligger aan de steiger in de Botlek is het kegelschip 'Mirevito'. Het in de Oekraïne gebouwde schip is 1490 ton groot en meet 86 x 10,5 x 2,92 meter. Het beschikt over een Mitsubishi-motor van bijna 1200 PK. [DB 02324050]
Foto: Leo Schuitemaker, 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
Het in 2003 te Wroclaw, Polen gebouwde ankschip 'Edelweiss' in de Volkeraksluis. Het schip meet 85,9 x 11,45 x 3,4 meter is 2149 ton en beschikt over 1200 pk Mitsubishi. [DB 02325918] Bij dit schip heeft men tenminste nog met een berghoutsplaat de bovenrand van de feitelijk romp aan willen geven. Het verschil tussen trunkdek en overige dekken is tamelijk groot en ook heeft men het overpad meer langs de buitenrand van het schip gehouden.
Foto Leo Schuitemaker, 22 april 2007. (groter formaat)


zonder
Een tankschip met een Tjechisch casco: het 'Schloss Mainau'. Het schip werd gebouwd in 2004, is 2249 ton groot en meet 110 x 11,4 x 2,65 meter. Het beschikt over een 1800 pk A.B.C. [DB 04802690]
Het is weer een schip met een, laten we zeggen, 'verhoogde romp'.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 22 april 2007. (groter formaat)

Naar 'Speciale' tankschepen.

bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken