>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Motorsleepboten

deel 2


Naar menu sleepvaart.


zonder
De 'J.W.R. Marten' werd in 1956 op de V.E.B. Volkswerft E.Thälmann, Brandenburg, (DDR) gebouwd. Hij voor tussen 1995 en 2008 voor de Firma Rijpkema uit Ter Horne. Een beetje fors uitgevallen sleepboot voor het Friese binnenwater en zeker voor Ter Horne. Misschien daarom maar even ten anker gelegd op het Sneekermeer. De afmetingen bedroegen 21,2 x 5,6 x 2,45 meter en hij werd voortgestuwd met een 800 PK GM diesel. [DB 02310355]
Foto: Pieter Klein, zomer 2002. (groter formaat)


zonder
De 'Eerland 28' werd in 1958 bij Scheepswerf De Haas te Maassluis gebouwd. Tentijde van de foto voer hij G.J. Eerland & Zn in Rotterdam en
mat 21,75 x 5,52 x 2,13 meter. De sleepboot beschikte over
een 350 PK Industrie diesel. [DB 02310355]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam. Voorjaar 1991. (groter formaat)

zonder
Zoals zo veel sleepboten in die jaren werden ze in toenemende mate ook als duwboot in gezet en werden ze van een duwsteven voorzien. Bij de 'Eerland 28' was deze gelukkig nog vrij bescheiden, want een verfraaiing is het meestal niet.
Foto: Pieter Klein, Bannebrug, Amsterdam. Voorjaar 1991. (groter formaat)


zonder
De 'Albatros' is de voormalige stoomsleepboot 'Haarlemmermeer V' in 1904 gebouwd bij van der Giessen, Krimpen a/d IJssel. De steven en alle opbouwen zijn in 1949? gemoderniseerd. Met het moderniseren van sleepboten scheen de Firma Leenmans zich veelvuldig bezig te houden. Het model roef was zo'n beetje standaard en werd een Leenmans-roef genoemd. Thans (2007) vaart het schip onder de naam 'Nostalgie'. [DB 03050931]
Foto: Pieter Klein, 't Schouw, Noord-Holland, juni 1979.(groter formaat)


zonder
De 'Albatros' van voor gezien. Het schip ligt wat hoog op het water. Enerzijds een gebrek aan ballast, maar ook het geringere gewicht van de voortstuwing die ten tijde van de foto bestond uit een 165 PK GM 6-71 bestond. Het scheepje meet 18,6 x 4,2 1,9 meter.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, januari 1978.(groter formaat)


zonder
Tenslotte nog een recentere foto met als naam 'Nostalgie'. Een belangrijke wijziging is daarbij dat het schip, net als toen het van stoomschip naar motorschip verbouwd was, weer beschikt over een 110 PK Industrie.
Foto: Pieter Klein, Gouda juni 2012. (groter formaat)


zonder
De 'Adea' uit Groningen. Een PRACHTIGE sleepboot.
Voor de gegevens en meer foto's zie LINK.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, 1979 (groter formaat)


Naar deel 3

Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken