'De Wilhelmina' was de voormalige 'RP 72' en 'RP 17' van het Korps Rijkspolitie, maar was gebouwd als Politie motorboot 2 voor de Havenpolitie van Amsterdam. Het vaartuig was een ontwerp van en in 1924 gebouwd bij scheepswerf 't Fort van De Vries Lentsch te Amsterdam-Nieuwendam. (
Zie hier).
Afm. 15,45 x 3, 35 x 1,45 meter. Oorspronkelijk uitgerust met een 2
cilinder Deutz 48 pk, later een Kromhout 60 pk (luchtstart) en thans
een 120 pk DAF 615 met Velvet 3:1
keerkoppeling uit 1970.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2001.(
groter formaat)
De bebouwing op Slb. 'Welgelegen' is niet erg gebruikelijk, maar ik vind het wel smaakvol.
Het scheepje is in 1930 op een Duitse werf gebouwd en meet 15,15 x 3,45 x 1,1m. Bronnen geven als voortstuwing een 6 cilinder 165 PK Gray uit 1944. Maar ook is er sprake van een GM van 165 PK. Ten tijde van de foto was het scheepje van J. Rinkema uit Woudsend die het in 1983 al weer verkocht.
[
DB 02325944]
Foto: Pieter Klein, Harlingen 1981. (
groter formaat)
De sleepboot werd in 1930 bij Rijkee & Co in Rotterdam gebouwd. De afmetingen zijn 16.24
x 4.16 x 1.80 meter. Het schip is uitgerust met een 150 pk Industrie en is voorzien van een kleine
duwsteven.
De sleepboot werd in 2008 uitgeroepen tot Sleepboot van het jaar
1930 Spes; J.G.Schot,Rotterdam 80 pk Brons
1935 Spes; J.M.Schot Rdam
1964 Marie 3; G.J.Eerland Lcm zn Rotterdam
1969 Eerland 3; Eerland Rotterdam
1976 Regge; J.Fernhout Wierden.
Inbouw 150 pk Industrie (3-VD-6A) uit 1938
1983 Regge; A.Verwey Pdrcht & H.W.d.Waal Wijk en Aalburg
1983 Regge; A.J.d.Waard Gouda
1985 Sterna; A.W.Gerritsma Rdam
1990 Sterna; R.Gerritsma Rosmalen
1993 Sterna; Duvo BV Gorinchem
1994 Sterna; Jachtwerf Atlantic Harlingen
1995 Spes; L.L.Vonk Nieuwersluis
2002 Hendrika; R.H.G.Kromkamp Kampen.
[
DB 02322332]
Gebouwd: in 1930 bij de
scheepswerf A. van Dam te Overschie, voor N.V. van Stolk te Rotterdam,
als 'JO'. Afmetingen: 11.14 x 3.01 x 1.40/1.00 en 3 ton.
Aandrijving: een Bolinder van 30 pk.
1961 verkocht aan T. Kindermans te Rotterdam. Naam: META.
1962 verkocht aan P.A.G. van Beek te Dordrecht. Naam SOLO.
1963 werd de Bolinder vervangen door een Alfa/Romeo van 107 pk.
1965 verkocht aan de scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht.
Naam: Biesbosch V.
1975 de motor Alfa/Romeo vervangen door een British Leyland van 194 pk.
1977 aangekocht door de Rederij T. Muller B.V. te Dordrecht.
Naam EN AVANT 33.
1988 verkocht aan R. de Rijke te Beneden Leeuwen. Naam Biesbosch.
1991 verkocht aan Sterk Heiwerken B.V. te Drachten Naam Biesbosch.
1994 motor British Leyland vervangen door een D.A.F. DK 1160 M van 170
pk.
2000 is de boot gerenoveerd en aangepast aan de eisen van S.I.
2007 verkocht aan R. Hoekstra, Wartena. Naam Biesbosch.
2011 verkocht aan E. Blijker in Amsterdam. Naam Warber.
Trekkracht: achtereenvolgens 0.5 ton 1 ton en 2 ton.
Snelheid: 13 km/h.
Brandmerk: 8818 B ROTT 1954.
eni: 02308818.
[
DB 02202008]