top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorsleepboten

Deel 3



Naar menu sleepvaart.


zonder
'De Wilhelmina' was de voormalige 'RP 72' en 'RP 17' van het Korps Rijkspolitie, maar was gebouwd als Politie motorboot 2 voor de Havenpolitie van Amsterdam. Het vaartuig was een ontwerp van en in 1924 gebouwd bij scheepswerf 't Fort van De Vries Lentsch te Amsterdam-Nieuwendam. (Zie hier).
Afm. 15,45 x 3, 35 x 1,45 meter. Oorspronkelijk uitgerust met een 2 cilinder Deutz 48 pk, later een Kromhout 60 pk (luchtstart) en thans een 120 pk DAF 615 met Velvet 3:1 keerkoppeling uit 1970.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2001.(groter formaat)

zonder
'De Wilhelmina' zeventien jaar later op de Dordtse Kil.
Foto: Dieter Henken, augustus 2018. (groter formaat)


zonder
De bebouwing op Slb. 'Welgelegen' is niet erg gebruikelijk, maar ik vind het wel smaakvol. Het scheepje is in 1930 op een Duitse werf gebouwd en meet 15,15 x 3,45 x 1,1m. Bronnen geven als voortstuwing een 6 cilinder 165 PK Gray uit 1944. Maar ook is er sprake van een GM van 165 PK. Ten tijde van de foto was het scheepje van J. Rinkema uit Woudsend die het in 1983 al weer verkocht.
[DB 02325944]
Foto: Pieter Klein, Harlingen 1981. (groter formaat)


zonder
Onbekende sleepboot aan de Houkesloot in Sneek. Indien de reglementen nageleefd zouden worden, dan zou de naam van deze sleepboot
te lezen moeten zijn.
Foto: Pieter Klein, Houkesloot, Sneek, augustus 1993. (groter formaat)



zonder
De sleepboot 'Sterna'. Foto: Pieter Klein, Sneek april 1993. (groter formaat)

De sleepboot werd in 1930 bij Rijkee & Co in Rotterdam gebouwd. De afmetingen zijn 16.24 x 4.16 x 1.80 meter. Het schip is uitgerust met een 150 pk Industrie en is voorzien van een kleine duwsteven.
De sleepboot werd  in 2008 uitgeroepen tot Sleepboot van het jaar
1930 Spes; J.G.Schot,Rotterdam 80 pk Brons
1935 Spes; J.M.Schot Rdam
1964 Marie 3; G.J.Eerland Lcm zn Rotterdam
1969 Eerland 3; Eerland Rotterdam
1976 Regge; J.Fernhout Wierden.
   Inbouw 150 pk Industrie (3-VD-6A) uit 1938
1983 Regge; A.Verwey Pdrcht & H.W.d.Waal Wijk en Aalburg
1983 Regge; A.J.d.Waard Gouda
1985 Sterna; A.W.Gerritsma Rdam
1990 Sterna; R.Gerritsma Rosmalen
1993 Sterna; Duvo BV Gorinchem
1994 Sterna; Jachtwerf Atlantic Harlingen
1995 Spes; L.L.Vonk Nieuwersluis
2002 Hendrika; R.H.G.Kromkamp Kampen.
[DB 02322332]


zonder
De 'Sterna' onder iets andere hoek. Voor mij een goed voorbeeld van hoe een sleepboot hoort te zijn ;-)
Foto: Pieter Klein, Tophaven, Sneek april 1993. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Jantje' werd in 1941 bij Bodewes te Foxhol voor S. Zoer te Wolvega gebouwd. Afm. 15,52 x 4,01 x 1,75m. Voortstuwing: oorspronkelijk een 2 cilinder 120pk Brons. Naar men zegt, later een 3 cilinder Brons 135-150 pk. [DB 02202008]
Foto: Pieter Klein, augustus 1993. (groter formaat)


zonder
Sleepboot 'Biesbosch' aan de Houkesloot te Sneek.
Foto: Pieter Klein, aug. 1994. (groter formaat)

Gebouwd: in 1930 bij de scheepswerf A. van Dam te Overschie, voor N.V. van Stolk te Rotterdam, als 'JO'. Afmetingen: 11.14 x 3.01 x 1.40/1.00 en 3 ton. Aandrijving: een Bolinder van 30 pk.

1961 verkocht aan T. Kindermans te Rotterdam. Naam: META.
1962 verkocht aan P.A.G. van Beek te Dordrecht. Naam SOLO.
1963 werd de Bolinder vervangen door een Alfa/Romeo van 107 pk.
1965 verkocht aan de scheepswerf de Biesbosch te Dordrecht.
    Naam: Biesbosch V.
1975 de motor Alfa/Romeo vervangen door een British Leyland van 194 pk.
1977 aangekocht door de Rederij T. Muller B.V. te Dordrecht.
   Naam EN AVANT 33.
1988 verkocht aan R. de Rijke te Beneden Leeuwen. Naam Biesbosch.
1991 verkocht aan Sterk Heiwerken B.V. te Drachten Naam Biesbosch.
1994 motor British Leyland vervangen door een D.A.F. DK 1160 M van 170 pk.
2000 is de boot gerenoveerd en aangepast aan de eisen van S.I.
2007 verkocht aan R. Hoekstra, Wartena. Naam Biesbosch.
2011 verkocht aan E. Blijker in Amsterdam. Naam Warber.

Trekkracht: achtereenvolgens 0.5 ton 1 ton en 2 ton. Snelheid: 13 km/h.
Brandmerk: 8818 B ROTT 1954. eni: 02308818. [DB 02202008]

Naar deel 4

Bestandsrevisie April 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken