>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


moderne vissersschepen


Naar visserijafkortingen.
Naar menu oude vissersschepen.


zonder
Deze fuikenvisser een beetje een Beenhakkerachtig model.
De emmers zijn leeg, ik neem aan dat ze dus uitvaren.
Foto: R. Mulder, Den Helder juni 2005. (groter formaat)


zonder
Fuikenvissers op de Wijde Ee nabij Grouw. Ook dit is een Beenhakkerachtig model. Het legen van de kruik.
Foto: Alie Mud. Wijde Ee augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Ook al wordt er niet het hele jaar door gevist, mooi zonnig droog weer, zoals hier op de foto, is het lang niet altijd. Als de fuik geleegd is, wordt die schoon gespoeld en weer overboord gezet.
Foto: Alie Mud. Wijde Ee, augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Daarna wordt varend weer uitgezet en met het kruiktouw aan de staak gebonden.
Foto: Alie Mud. Wijde Ee, augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Een oud scheepstype, een schouw, in een modern jasje. De HK 78 werd in 1932 gebouwd en meet 12,2 x 3 meter. Het motorvermogen bedraagt 70 pk. Het scheepje wordt nog gestuurd met een helmhout! Het scheepje is gebruikt voor de Randmeer- en IJsselmeervisserij.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>].


zonder
De HK 78 in de thuishaven Harderwijk (neem ik aan).
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De kuip van de HK 78 met achterin de stuurstand van de HK 78. Rechts op de voorgrond de standpijp voor het water waarmee de netten gespoeld worden. Tegen de achterwand de netten (groen) en op de vloer een extra motorpomp.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Het IJsselmeerkottertje BU 201 werd in 1937 bij Welgelegen te Harlingen gebouwd en is o.a. als WON 37 geregistreerd geweest. Het scheepje meet 16 x 3, 65 x 1,05 m. en wordt voortgestuwd door een 100 pk DAF 615.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Dit scheepje lijkt nog steeds voor de visserij gebruikt te worden, maar fungeert, aan de midscheeps gespannen vlaggelijnen te zien, ook als startschip bij zeilwedstrijden.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Zo een lierkop, die uit de stuurhut steekt, was typisch iets van de oude kleine vissersschepen. Als ik het wel heb, werden deze door de hoofdmotor aangedreven.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Tot slot nog een kijkje op het ruime dek van de BU 201. De luiken midscheeps in het dek geven toegang tot het ruim.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Een IJsselmeervisser. Gelet op de vooroverhellende scherpe steven en het ronde achterschip, waarschijnlijk een vroeg na-oorlogs type. Op het IJsselmeer vist men tegenwoordig vaak met staand want in de vorm van drijfwant, kistjes, met de beug of met fuiken.
Foto: Pieter Klein, IJsselmeer jaren 90. (groter formaat)


zonder
Een moderner exemplaar met platte kont en min of meer een coastersteven.
Foto: Pieter Klein, IJsselmeer jaren 90. (groter formaat)


zonder
Vis lossen in de haven van Urk.
Foto: D.v.d.Meulen 1972. (groter formaat)


zonder
De HA42 'Neeltje Dirk' is in 1948 bij Scheepswerf van Goor in Monnickendam gebouwd en mat 13,00 x 3,00 x 1,45 meter, 16,15 BRT. In 1977 verlengd naar 15,00 meter. Sinds 1985 HA 42 Neeltje Dirk in 2011 uitgeschreven.
Foto: Harlingen 18 juli 2006, R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


zonder
De IJsselmeerkotter ex TS 7, Catharina. Afm. 16.77 x  3.50 x 1.25m.  Op onbekende werf in 1923 gebouwd. Motor 160 pk DAF 825.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De garnalenvisser ST 2. Afm. 18.66 x 3.90 x 1.30m. 151 pk Caterpillar. Het scheepje werd in 1926 gebouwd.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>].

zonder
Op deze foto is nog een deel van de uitrusting tot de verwerking van garnalen te zien.  Het vislier is geheel in de uitbouw aan de voorzijde van de stuurhut ondergebracht. Het beschikt over 4 trommels en een naar buitengebrachte lierkop.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De garnalenkotter, hekkotter, TS 1, werd in 1988 bij scheepswerf Harlingen gebouwd. Afm. 18.99 x 5.27 x 1.4 (2.25) m.
Motor: 249 pk Volvo Penta TMD 122A
Het vislier beschikt over 8 drums en is gemaakt door de firma Maaskant.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De garnalenkotter TS 1 vaart uit. Hier is duidelijk te zien dat het tevens een hekkotter is. Aan dek bevindt zich een complete verwerkingsinstallatie met kookketel, opvoerband, stortbakken etc.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De garnalenkotter WL 25 werd in 1995 gebouwd en meet 19.80 x 4.23 x 1.20 (1.43)m. De voortstuwing bestaat uit een  220 pk Daf 1160 m.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Een zogenaamde Eurobeamer. De TX 41, Broedertrouw. Een vrij universeel vissersvaartuig, laatst ingebruik als garnalen visser. In 1968 gebouwd bij de scheepswerf Julius Dittrich. Afm. 21.58 x 5.42 x 2.02 (2.70)m; 300 pk. Mitsubishi.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Achteraanzicht van de Broedertrouw.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
Stuurhuis van de Broedertrouw. Links op de voorgrond een belangrijk uitrustingsstuk: de houder voor de koffiebekers!
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


zonder
De HA8 'Stormvogel'. Als volgslagen leek op dit gebied hou ik dit op een garnalenvisser.
Foto: Harlingen 18 juli 2006, R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


zonder
De BRU 36 komt uit Bruinisse dus zal wel een mosselvisser zijn.
Foto: Harlingen 18 juli 2006, R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


zonder
De ST 21 'Annigje Geesje', misschien weer een garnalenvisser? Als ik de spullen zo aan dek sie, dan geloof ik van wel!
Foto:  Harlingen 18 juli 2006, R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


zonder
De ST 21 'Annigje Geesje'.
Foto: R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


zonder
De BRU 90 'Drie Gebroeders', weer een mosselvisser?
Foto: R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)


Bestandsrevisie maart 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken