top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Milieuvaartuigen



Naar menu diverse schepen.


vuilnisschuit1.jpg
Het Vuilnisophaalvaartuig van de (toenmalige) Gemeente Wymbritseradiel Friesland. In drukke watersport gebieden plaatst men nabij de ligplaatsen vaak vuilcontainers. Daar veel ligplaatsen over water beter bereikbaar zijn dan over land, worden schepen gebruikt, om deze containers te verwisselen. De, op de foto zichtbare, containers zijn groter dan de meest voorkomende, mede daarom behoort dit vaartuig dan ook tot de grootste in zijn soort. Het vaartuig is een motordekschuit, die voor dit werk met een sputpaal aan de voorzijde, een hydraulische kraan midscheeps en een comfortabele stuurhut achterop, uitgerust is. Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen augustus 2001. (groter formaat)


vuilvis1
Een vuilvisvaartuig, ook stofzuiger genoemd. [Meer Vuilvisvaartuigen]
Foto: Pieter Klein, Noordzeekanaal, Amsterdam 1992. (groter formaat)


tnb-1
De Invotis is eigenlijk een gewoon kraanscheepje, maar wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het ophalen van vuil en ladingrestanten in de havens. Het scheepje is 42 meter lang en negen meter breed. De ruiminhoud bedraagt 700m³ terwijl het laadvermogen op 550 ton komt. [DB 02330183]
Foto: Arie Lentjes, Botlek Centrale Geul, maart 2010. (groter formaat)


bilgeboot-tcw4-wartena
Een vrij forse bilgeboot. TCW IV, Wartena.
Foto: Pieter Klein, Wartena 2001. (groter formaat)


tnb-1
Bilgeboot TNB 1.
Het schip werd in 1954 als Vekoma 9 bij Timmer te Delft gebouwd. [DB 02309102]
Foto: Arie Lentjes, Europoort-Hartelkanaal, april 2013. (groter formaat)


tnb-1
Smeerolieboot TNB 2.
Het schip werd in 1954 als Shell 26 bij Timmer te Delft gebouwd. [DB 02312239]
Foto: Arie Lentjes, Europoort-Hartelkanaal, april 2013. (groter formaat)


tnb-1
Oliebestrijdingsvaartuig OSR 31 was gestationeerd te Rotterdam.
Het in 2007 voor de Rotterdamse havendienst gebouwde vaartuig werd eind 2009 over gedaan aan Hebo Maritiem Service BV in Zwartsluis
en ging toen Hebo-Cat 5 heten. [DB 02328218]
Foto: Arie Lentjes, Europoort-Scheurhaven, september 2009. (groter formaat)


tnb-1
De voorzijde van het zelfde vaartuig een jaartje later als 'Hebo-Cat 5'. Het vaartuig heeft een lengte van circa 28,5 meter en is daarbij ca. 13,3 meter breed. Het dek biedt daardoor voldoende werkoppervlak om alle voorkomende taken uit te voeren. Opgevouwen tegen de voorzijde zitten twee veegarmen.
Foto: Arie Lentjes, Europoort-Scheurhaven, september 2009. (groter formaat)


tnb-1
Toch wel een beetje vreemd dat dit soort zaken die
ons algemeen belang en welzijn raken doorgesluisd worden naar 'een markt' waar het draait om financiële rendementen.
Foto: Arie Lentjes, Europoort-Scheurhaven, september 2009. (groter formaat)


karin
Bij de persleiding naar Zuiderzee is de Karin, een voormalige sleepboot, bezig watermonsters te nemen (
lijkt meer een familie uitstapje! red.
) voor de GG en GD zegt de beschrijving bij het Gemeente Archief van Amsterdam. Het vaartuig is het echter in 1917 bij de werf van de weduwe J.L. Ceuvel als directievaartuig gebouwd. Het mat bij de eerste meting A4364N: 19,8 bij 4,04 x ca.1,03 meter. De motor was een Kromhout M4 (nr.1335) van 50 pk bij 320 omw/min (gewicht 4310kg !). Het schip gaat spoedig over naar Publieke werken Amsterdam en daarna de G.G.&G.D. Amsterdam. In 1956 wordt de Kromhout M4 vervangen door een Kromhout 5-GSK-108 (nr. 15181) van ca. 75pk. In 1989 lijkt het schip in particuliere handen overgegaan te zijn. (Bron: Han Mannaert).
Het naambord toont: Karin, GG&GD nr.3, Afd. Sanitaire Havendienst.
Foto: Archief van de Dienst Riolering en Waterhuishouding Amsterdam. Bron: Stadsarchief Amsterdam. (groter formaat)

tekening_wvtg_karin
Een tekening van oktober 1955 uit het gemeente archief van Amsterdam (scan: CTAC00021000442) van de Karin bedoelt als bijlage bij een aanbesteding voor het vervangen van de hoofdmotor. Hier worden als maten (lengte, breedte, holte) 1,6 x 3,8 x 1,7 meter gegeven. Het scheepje kreeg in 1970 het brandmerk 6876 B Amst 1970, daaruit volgt het eni-nummer 020068776.
Tekening: Dienst Publieke werken, Amsterdam. (groter formaat)


onderzoeker_voor
Een vletachtig scheepje, dat door Rijkswaterstaat gebruikt wordt voor het nemen van water- en bodemmonsters. [meer foto's]
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven. (groter formaat)


berezina
ex-Slb. Berezina. Volgens de gelijknamige website: een particulier(?) initiatief op het gebied van onderzoek naar schonere verbranding.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 27 augustus 2007. (groter formaat)


berezina
De Berezina werd in 1908 bij Boon Molema & Coock te Hoogezand als stoomsleepboot Johann Heinrich gebouwd. [DB 02015393]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 27 augustus 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken