>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Vuilvisvaartuigen


en aanverwanten


Naar menu diverse schepen.


SR38
Een vuilvisvaartuig, bijgenaamd een stofzuiger, van de Gemeente Amsterdam varend op het IJ. (groter formaat)

In de jaren 80 werd de binnenvaartvloot met dit soort schepen verrijkt. Het zijn meestal vrij kleine rechthoekige vaartuigen met een beun. De kruiphoogte is meestal gering. Aan de voorzijde bevindt zich over bijna de volle breedte van het vaartuig een groot 'schepnet', waarmee het vuil uit het water geschept en in het ruim gekapt kan worden. De naam stofzuifer is ontstaan, doordat de eerste exemplaren gebruik maakte van hoogtoerige dieselmotoren in combinatie met een z-drive. Het huilende geluid van deze motoren deed sterk denken aan een stofzuiger. Het eerste exemplaar is naar men zegt voor de stad Haarlem gebouwd te zijn. Andere waterrijke steden volgden spoedig. Het idee was bij allen gelijk, maar er waren soms belangrijke verschillen. De stofzuiger in Leeuwarden had een constructie in de beun waarmee het vuil verder naar achter 'geveegd werd'. Bij Amsterdamse exemplaren gebruikte men hiervoor een hydraulische kraan.



achter
De roerpropeller wordt goed beschermd door een zware beugel. De 'stuurhut' is geheel afgebroken. De 'lading' op het achterdek lijkt voor eigen gebruik.
Foto: Pieter Klein. Amsterdam begin jaren negentig.
(groter formaat)


havenfront
De SR 28. Voor verspreid ronddrijvend vuil wordt een soort schepnet gehanteerd, een erg arbeidsintensieve, dus kostbare, methode. Men ligt hier bij de Oostertoegang naar het Open Havenfront. Op de achtergrond, de (in 2019 weggegraven) Oosterdoksdam.
Foto: Pieter Klein. Amsterdam begin jaren negentig.
(groter formaat)


schepnet
Een kijkje op de voorzijde en het gebruikte schepnet, dat mij aan een beugel doet denken. I.v.m. het werken langs de kademuren zijn op de 'boegen' wielen gemonteerd.
Foto: Pieter Klein. Amsterdam begin jaren negentig.
(groter formaat)


079
Het idee is vaak het zelfde maar er is toch wel variatie tussen de verschillende vaartuigen. Hier een vaartuig te Delft.
Foto: Pieter Klein, Delft juni 2012. (groter formaat)


zwolle
De vuilschep, of hoe je het maar noemen wilt, is bij dez Zwolse variant wel erg royaal uitgevoerd. In de meeste gevallen kunnen die bakken zover doordraaien dat ze niet buiten het voorschip uitsteken.
Foto: Pieter Klein, Zwolle juni 2010. (groter formaat)


haarlem
Spaarnelanden BV te Haarlem gebruikt een combinatie van een veegboot en een klein baggerbakje voor dit werk. Tijdens het verplaatsen fungeert de veegboot als duwboot. Het maakt het geheel een beetje universeler, maar of het net zo prettig en sneller of langzamer werkt is me niet bekend.
Foto: Pieter Klein, Haarlem, maart 2015. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken