top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Veer– en Lijndiensten



Naar Menu ponten, veren, e.d..

Alhoewel de spoor- en tramwegen een groot deel van het goederen en personenvervoer voor haar rekening nam, bleef men in een aantal gevallen op de scheepvaart aangewezen. Zo ontstond er over de rivieren een regionaal vervoer met stoom- en later ook motorschepen dat zich uit eindelijk splitste in het vervoer van personen, de lijndiensten, en het vervoer van goederen zoals van oudsher door de beurtdiensten. Op sommige trajecten speelde de recreatieve waarde van een vaartocht voor de passagiers een grote rol en er waren rederijen die zich daar op toe gingen leggen. Bepaalde firma's waren beroemd om hun dagtochtjes
Op de Zuid-hollandse en Zeeuwse stromen had men niet veel last van concurentie van het spoor. In tegendeel er werd nauw samengewerkt met alle veer-, spoor- en trambootdiensten. Ik kan me er in vergissen, maar het lijkt er op dat het personenvervoer over de Zeeuwse wateren niet zo een vlucht nam als elders het geval was. Iets anders lag dat met de oversteek over de Zuiderzee. Daar lijkt het er meer op, dat men passagiersdiensten instelde, om de reguliere beurtdienst die er was, van de groeiende stroom aan passagiers te ontlasten.
Een beperkt aantal van deze schepen vaart nu nog rond. Vaak echter niet meer in de staat waarin zij hun loopbaan begonnen zijn. Zie daarom ook Menu Passagiersschepen.

zonder
Een oud plaatje. Deze raderboot heeft de ruimte achter de raderkasten gereserveerd voor de passagiers, meer comfort dan een zonnetentje en houten bankjes zal hun waarschijnlijk niet geboden zijn. Bij dit schip wordt er zo te zien nog achterop, met liggend haspel, gestuurd. Fotograaf: Onbekend. Nabij Schiedam rond 1900.
Bron. Beeldbank Schiedam nr. 34901 PD. (groter formaat)

zonder
Een grote sprong in de tijd en afstand. De Goethe, het raderpassagiersschip dat het langst de stoommachine behouden heeft, varend op de Rijn. De schepen van de oorspronkelijke maatschappijen de Köln-Düsseldorfer waren reeds vanaf 1867 op het vervoer van passagiers met ' Schnelldampfschiffen' ingericht.
(Meer over de geschiedenis de KD op de Duitse Wikipedia)
Foto: Willem van de Pol april 1955 cc0. Bron Nationaal Archief.(groter formaat)

zonder
Stoomraderpassagiersschip 'Alblasserdam'.
Helaas ontbreken nog de aanvullende gegevens.
Bron: beeldbank van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
nr. 20005495.(groter formaat)

zonder
Het mps 'Luctor et Emergo' vaart als eerste door het kanaal door Zuid-Beveland. Het is me niet bekend wat voor een dienst er normaliter gevaren wordt. Het lijkt me een veerschip voor de Zeeuwse stromen, maar of het varen het beperkt blijft tot heen en weer of dat er een traject gevaren wordt is me niet bekend.
Foto: Elsevier. Bron: Nationaal Archief nr. 036-0847 PD. (groter formaat)

zonder
Schroefstoomboot 'Zaandam I' van de Zaansche Stoomvaart Mij. In 1902 voor de nog op te richten Zaansche Stoomvaart Mij. bij J. & K. Smit & Zn te Krimpen a/d Lek gebouwd. Afm. 44,75 x 6,48 meter. [meetbrief R2158N] De maatschappij ging de concurrentie aan met de in 1864 opgerichtte 'Alkmaar Packet'. Die dienst was begonnen met handgoederen, post, pakket en passagiersvervoer, maar rond de eeuwwisseling van 1901 :-) spitste het zich al meer en meer toe op passagiersvervoer.
Fotograaf: onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr.OSIM00004005260 PD. (groter formaat)

zonder
De beurt-, lijn- of veerdienst Groningen-Lemmer-Amsterdam kan men zien als een opvolging van het oude 'Lemster veer'. De 'Jan Nieveen' is één van de bekendste schepen uit die dienst, die ook bekend stond als de 'Lemmerboot'. Het schip bezat bij de bouw nog een groot ruim in de voorste helft van het schip. Met het groeien van het belang der passagiersvaart verdween dat.
Fotograaf onbekend. Bron: oude postkaart, uitgever onbekend. (groter formaat)

zonder
Het stoom-goederen- en passagierschip 'Heerenveen' (de tweede met die naam) werd in 1913 bij de Amsterdamse Scheepswerf en Machinefabriek Verschure en Co. te water gelaten en kwam in dienst bij Verschure en Co. Algemene binnenlandsche Stoomvaart Mij. op de lijn Amsterdam-Lemmer. Het schip mat 55,33 x 7,16 x 1,8 meter. De machine was een triple-expansiemachine met een vermogen van 325 iPK waar mee een snelheid van 18 km/u behaald kon worden. Het schip had een laadvermogen van 206 ton en kon 400 passagiers vervoeren. In het voorschip bevonden zich de kajuit voor de tweede klas passagiers en de volkslogiesverblijven.
Achterop de hutten en salons voor de eerste klas.
Gegevens: De Courant: 14-8-1913 via delpher.nl. debinnenvaart.nl en spanvis.com.
Foto: H.C.A. van Kampen en H. Kersken Hz. Schepen die voorbij gaan. 1927.
Gebruikt met toestemming van de ANWB (uitgever). (groter formaat)

zonder
Aanzichten van een andere Zuiderzee-Passagiers- en Goederen(stoom)boot. Opvallend is het kleine luikenhoofd waar langs het ruim bereikt wordt. Welk vaartuig dit geweest is, is mij helaas niet bekend.
Afbeelding: H.C.A. van Kampen en H. Kersken Hz. Schepen die voorbij gaan. 1927. Gebruikt m.t.v. ANWB. (groter formaat)


zonder
De steigers achter het Centraal station Amsterdam al waar de Noord-Hollandse en overzeese schepen van de diverse rederijen vertrokken. Niet alleen de schepen zal men er niet meer vinden, de bomen zijn ook weg.
Postkaart, uitgeverij Römmler und Jonas 1892. Bron Stadsarchief Amsterdam nr. 010005001048 PD/cc0.
(groter formaat)


zonder
Radersalonboot 'Kapitein Kok', is de voormalige stoomraderboot 'Rederij op de Lek 6'. Het schip is eind jaren zeventig omgebouwd tot motorschip.
De 'Rederij op de Lek 6' verzorgde een lijndienst voor het vervoer van personen, goederen en pakketten langs de Lek. De dienst die meer op praktische dan op de recreatieve waarde gericht was, hield in 1948 op te bestaan.
Foto: Pieter Klein, IJhaven Amsterdam, juli 1984. (groter formaat)


zonder
De 'Kapitein Kok' aan de kop van de Javakade te Amsterdam. Het schip meet 59 x 13,65 (7.0) x 1.22 meter, is geschikt voor 375 personen, heeft 3 dekken, en is in 1911 bij J. en K. Smit, vermoedelijk op de locatie Krimpen a/d Lek gebouwd. [DB 02007658]. De nieuwe kleurstellingen en versieringen zijn opvallend te noemn.
Foto: Pieter Klein, IJhaven Amsterdam, september 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken