top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Klipperaken

Deel 2


Naar menu 'Oude Schepen'.


zonder
Klipperaak 'Elvira' (03170098) werd in 1901 bij Ruitenberg te Waspik als Johanna voor M.Nelis uit Raamsdonk gebouwd. Het schip mat 23,4 bij 5,3 meter en kon ruim 122 ton dragen. In 1937 werd het schip met bijna 6 meter verlengd en nam het laadvermogen toe tot 152 ton. In 1988 werd dit stuk weer verwijderd.
Brandmerk 98 B Breda 1927. [Eerste meting D864N]
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, zomer 2003. (groter formaat)


zonder
Een aantal klippers en ook klipperaken uit Waspik worden gekenmerkt door een gepiekt achterschip. Door sommigen wordt dit een 'Waspikse kont' genoemd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 maart 2010.(groter formaat)


zonder
Nu is dit type achterschip eigenlijk helemaal niet specifiek iets van Waspik. Al bij de overgang van de houtbouw naar staal ontstonden bij sommige (rivier)schepen zulke vormen. Een dergelijke vorm, maar toch duidelijk verschillend,
is ondermeer terug vinden bij de stevenaken.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 maart 2010. (groter formaat)


zonder
De 'Eben-haëzer' (1064 B ZWOLLE 1952) met als href="zoek.php?woord=thuishaven">thuishaven Enschede. Het schip werd in 1914 bij C. Appelo te Zwartsluis gebouwd en mat 21,91 x 4,56 x 1,43 meter. Het laadvermogen bedroeg 88 ton. Vanaf eind jaren 30 tot 1974 heeft het met een opdrukker gevaren. In 1954 met ca. 3 meter verlengd waardoor de lengte op 25,03 meter en het laadvermogen op 100 ton kwam. In 1972 ging het schip over naar de recreatievaart. [Vroegste meting Zs359N]
Foto: E. Klein, Goingarijpsterpoelen, mei 2004. (groter formaat)

zonder
De 'Eben-haëzer' voor de wind zeilend.
Foto: E. Klein, Goingarijpsterpoelen, mei 2004. (groter formaat)

zonder
Er is een stukje tussen gezet en daardoor lijkt het scheepje wat platter en misschien is er ook wat meer gewicht aan boord, maar toch is een holte van 1,43 voor deze lengte gering te noemen. Er zijn echter meer van dit soort schepen, die, omdat men er op rekende lichte ladingen te moeten vervoeren, voor minder eigen gewicht, dus een geringe holte, kozen.
Foto: E. Klein, Goingarijpsterpoelen, mei 2004. (groter formaat)


zonder
De Klipperaak 'Maria' (111 B Zwolle 1927) werd in 1910 door van Goor in Kampen voor eigen rekening gebouwd. Het schip werd verkocht aan D de Weerd uit Kampen die het schip 'Flevo' noemde. Het schip meet 24,41 x 4,90 x 1,92 meter en is circa 128 ton groot. In 1955 krijgt het schip Kalffdekken waardoor de maximale inzinking toeneemt tot ca. 2 meter. [Meting R20856N] Deze Kalffdekken zijn bij de restauratie weer verwijderd. Te zien is dat, in vergelijk met het vorige schip, een geringe toename van de breedte (7%) een flinke (34%) toename in holte laat zien.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt, 26 juli 2012. (groter formaat)


zonder
Ook wanneer de oorspronkelijke lengtes neemt en daar de holtes tegen uitzet (resp. 0,0652 en 0,0786 maal de lengte) ziet men een flinke (20,5%) toename van de holte. Een dergelijke variatie tussen diepe en ondiepe schepen ziet men ook bij steilstevens. Verder is het schip erg recht en vlak in de zijde wat er op wijst dat er met het passeren van bepaalde sluizen rekening is gehouden of was het misschien om de bouw, die op avontuur geschiedde, goedkoop te houden?
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt, 26 juli 2012. (groter formaat)


zonder
De Klipperaak 'Maria' heeft wel een sierlijk oplopend voorschip en een fraai gevormde kop. Het scheepje ligt met de kluiverboom getopt en het zwaard diep gestoken af te wachten tot men Hasselt binnen mag varen.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt, 26 juli 2012. (groter formaat)


zonder
De 'Vrouwe Elisabeth' (9075 B Amst 1984) werd in 1912 Barkmeijer te Stroobos gebouwd. Het is een klipperaak met een wat merkwaardige kop en een vrij rond achterschip. Het schip mat 17,03 bij 3,56 bij 1,13 meter en circa 37 ton. Pas in 1967 werd er voor de recreatievaart een motor ingebouwd.
Foto: F. Logghe, Purmerend 3 november 2007. (groter formaat)

zonder
De, voor sommige klipperaken niet ongebruikelijke, maar toch hoogst merkwaardige kop van de 'Vrouwe Elisabeth'. Terecht een kop met een theetuitje.
Foto: F. Logghe, Purmerend 3 november 2007. (groter formaat)


zonder
Ik zag dit eerst aan voor een ingekorte Hollandse spits, maar het blijkt een verbouwde klipperaak te zijn. Het schip liep in 1914 bij J. Mol te Dedemsvaart als de 'Vertrouwen' van H.J. Korterink van stapel. Afmetingen 27,05 x 5,08 meter en 162 ton groot. In 1958 is het schip verlengd tot 37,8 meter en verdiept tot 2,03m. Het laadvermogen kwam uiteindelijk op 259 ton.
Het schip heet thans 'Helena'. [Meting GN557]
Foto: Pieter Klein, Sneek, zomer 2001. (groter formaat)


Naar deel 1.
Bestandsrevisie Juni 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken