top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Klipperaken

Deel 1



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar deel 2.


zonder
Klipperaak 'Goede Verwachting' van de gebroeders Fortuin uit Heeg. [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein, Noord-Hollandskanaal ca. 1982. (groter formaat)


zonder
De 'Disponibel' van de Gebr. van IJken (03051263). In 1911 bij scheepswerf De Goede te Zwartsluis gebouwd. Afmetingen 24,49 x 5,4 x 1,86 meter en 134 ton groot. Het schip werd in 1934 voorzien van een zijschroef in combinatie met een 15pk Deutz. Oorspronkelijk gebouwd zonder roef. Deze werd eerst in 1937 geplaatst. In 1954 tevens voorzien van een 1 cilinder Blackstone 26pk. Tot 1983 in de vrachtvaart geweest.
[Schepengalerij LVBHB]. [DB 03051263]
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, eind jaren '70. (groter formaat)


zonder
De 'Johanna Margretha' (680 B Zwolle 1939) van schipper A. den Boer uit Kampen,. Het scheepje werd in 1917 bij Mittendorff te Dedemsvaart gebouwd, meet 25,4 x 4,97 meter en is circa 132 ton groot. [Meetbrief Z438N] In 1942 werd het schip voorzien van een zijschroef en kreeg het de naam 'Expeditie II'. Eigenaar N.V. Weener's Handels en Transport Onderneming. In 1957 werd het schip met 6 meter verlengd en werd 159,4 ton groot. Zoals U ziet een fraai gelijnde klipperaak met de ankerkluisgaten nog op 'stokankerhoogte', dus bovendeks.
Inzender: A. Haar, Heerjansdam. IJsselkade Kampen, jaren twintig. (groter formaat)


zonder
Een foto van een tjalkekontklipper of zo als men vaker zegt: een klipperaak met tjalkenkont en dat houdt dus in met stuiten! Het is de 'Alberdina' van schipper S. Bruins Slot. Het schip schijnt na zijn werkzame bestaan in de binnenvaart in Engelse handen gekomen te zijn en verblijft, na een verbouwing tot woon-vakantievaartuig, in Noord-Frankrijk.
Foto: Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
Het schip werd in 1909 bij de Gebroeders Verstockt te Martenshoek als 'Diena' gebouwd. In 1932 werd het overgenomen door schipper Bruins Slot omgedoopt tot 'Alberdina' en met vier meter verlengd. Het schip mat toen 27,03 x 5,03 meter wat het laadvermogen op 155,6 ton bracht. [Meetbrief Mp592N], zie ook [binnenvaart.eu]
Foto: Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
Tot in de jaren zestig voer er een hele vloot van dit soort schepen. In de jaren zeventig besloot men dat onze binnenvaartvloot vernieuwd moest worden en werden veel van deze scheepjes gesaneerd. Enkelen hielden het echter tot in de jaren tachtig of zelfs nog langer vol.
Foto: Harry de Groot. (groter formaat)


zonder
De klipperaak 'Rival' met zijschroef en verkleind tuigage. Het schip werd in 1908 te Zwartsluis gebouwd, mat 24,18 x 4,96 meter en was 136 ton groot. Het schip was voorzien van een 20 pk zijschroefinstallatie en
beschikte over een Rijnpatent tot 1983 tot Duisburg.
Sinds 1941 toen Willem Bos de eigenaar werd draagt het schip de naam 'Rival'.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, mei 1978. (groter formaat)

zonder
Klipperaak 'Johan Christine'. Ook hiervan helaas geen gegevens.
Daarnaast ligt de Wad en Sontvaarder, genaamd 'Zeester'.
Foto: Pieter Klein, Willem III sluis, Amsterdam-N, 1973. (groter formaat)


zonder
Klipperaak 'Passie en Strijd' (591 B Zwolle 1935). Het schip werd in 1907 als 'Johanna Christina' bij Appelo in Zwartsluis gebouwd. Het schip mat 24 bij 4,8 meter en had een laadvermogen van ruim 132 ton. Reeds in 1958 werd zij aan de vrachtvaart onttrokken. [Meetbrief Zs173N]
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 26 juli 2012. (groter formaat)


zonder
Klipperaak 'Rehoboth' (203 B Assen 1950) werd in 1910 bij de werf van Van Goor te Meppel gebouwd. Het schip mat 24,87 bij 4,89 meter en had een laadvermogen van ruim 125 ton. Het schip werd en in 1961, en in 1968, verlengd maar is bij restauratie weer op de oorspronkelijke lengte terug gebracht. De voortstuwing geschied met een Gardner LW 6 uit 1945. [Eerste meting Hv572N]
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 26 juli 2012. (groter formaat)

zonder
De 'Rehoboth' over de volle lengte gezien. Zoals zo veel 'gerestaureerde' zeilschepen heeft ook dit schip een kluiverboom
die voorzien is van een waterstag en loopnet.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 26 juli 2012. (groter formaat)


Naar deel 2.
Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken