top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kempenaar 'Maja'


deel 3, Het achterschip



Naar deel 1.
Naar deel 2.
Naar Afbeeldingen kempenaars.

Foto's: B. v. Roest, Schoonhoven.


zonder
Een fraai geveegd achterschip met een stroomlijnschroeftunnel. Schroeftunnels hebben tot doel om, bij ongeladen schepen, het rendement van de schroef bij de vaart vooruit te verbeteren. Bij veel tunnels, en zo ook bij deze, lukt het tevens om ook bij ledig schip en vaart achteruit een flinke winst te boeken.
(groter formaat)


zonder
De schroeftunnel ten voeten uit. Bij dit soort tunnels, en bij deze 'diepgang' moet men vaak eerst even voldoende 'gasgeven' om de tunnel geheel met water gevuld te krijgen. Is dat eenmaal gebeurd, dan kan men het toerental, indien gewenst, weer minderen.


zonder
Voor de duidelijkheid een wat ruimer beeld van het schterschip van deze kempenaar.
(groter formaat)


zonder
Situatie onder het achterschip met dubbele roeren en stroomlijnschroeftunnel.


zonder
De nummers 3, de zorgkettingen, en 2, de vetleiding, nogmaals.


zonder
De zorgkettingen (3) en vetleidingen (2) van achteraf gezien.


zonder
Roeren en hennegatskokers van achter gezien.
  1. Hennegatskoker.
  2. Vetleiding (niet zichtbaar).
  3. Zorgkettingkjes.
  4. Roerbladen.
  1. Schroeftunnel.
  2. Scheg.
  3. Hek.
  4. Achteranker.
(groter formaat)


Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken