>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Duwschepen


Naar menu duwvaart.

De terminologie rond de verschillende vaartuigen in de duwvaart is lastig. Het is namelijk vrij onduidelijk in hoeverre bepaalde begrippen ingeburgerd zijn. In plaats van duwschip zou men bijvoorbeeld eigelijk moeten spreken van 'duwend motorschip'. (eventueel duwend motorvrachtschip, duwend motorcontainerschip, duwend motorbeunschip, duwend motortankschip, enz.) Een tweede probleem is dat niet elk schip met een duwbakkenneus of duwsteven ook werkelijk als duwschip in gebruik (geweest) of voor de duwvaart gebouwd is.
Aangezien de foto's in de eerste plaats bestemd zijn om een indruk van het model van een dergelijk vaartuig weer te geven, is hier bij deze selectie verder niet opgelet.

zonder
Duwschip 'Carmel' 1336 ton groot, uit Galati, Roemenië is een vrij normaal vrachtschip dat met behulp van een duwplatform geschikt is gemaakt om als duwschip te fungeren. Het schip werd in 1958 als 'Stadt Basel' bij de Ruhrorter Schiffswerft, Duisburg voor de rederij Franz Haniel AG in Basel gebouwd. Thans meet het 85 x 9,5 x 2,8 meter en beschikt het over twee SKL motoren van 900 PK elk. [DB 08848008] Op de foto is het gekoppeld met de duwbak '2500 GL'.
Foto Leo Schuitemaker, Sliedrecht 26 april 2007.(groter formaat)


zonder
Het duwschip 'Veronique' meet 110 x 11,45 x 3,32 meter en is 2821 ton of 208 TEU groot. Het werd gebouwd op een Russische werf en afgebouwd bij Fa. Vink te Sliedrecht. Het schip beschikt over twee Cummins motoren van 1300 PK elk.
[DB 02324750] Het schip vaart hier in combinatie met de 'bak' 'Veronique II'.
Foto Leo Schuitemaker, 11-03-2007. (groter formaat)


zonder
Duwschip/containerschip 'Elsbert'. Het casco werd in 1994 in Roemenië gebouwd en verder bij Markerink in Lobith-Tolkamer afgebouwd. Het schip meet 109,9 x 11,4 x 3,4 meter. Het laadvermogen bedraagt 3000 ton / 204 TEU. [DB 02322002]
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 11 maart 2007.(groter formaat)


zonder
Duwvrachtschip 'Suzanne Maria' in een volle schutting van de Volkeraksluis. Het schip werd in 1974 bij scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht gebouwd, mat 108,5 x 11,4 x 4 meter en beschikte over twee Caterpillar motoren van 865 PK. [DB 02104915] Het schip is uitgerust met een weinig voorkomend model schuifluiken.
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
Het duwschip 'Vision' met daarvoor de gelijknamige 'bak'. Let op hoe de schepen aan elkaar aangepast zijn! Het duwschip werd in 2000 in Kaliningrad gebouwd en bij A.A. Vink, Sliedrecht afgebouwd. Het meet ca. 110 x 11,45 x 3,4 meter
en laadt 3060 ton of 208 TEU. DB 02324592.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Hier is een beetje beter te zien hoe het achterschip van de duw'bak' aangepast is
aan het voorschip van het duwschip.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007.(groter formaat)



zonder
De kempenaar 'The-An II' (ex-Moswijk) als duwschip. De Moswijk was een zogenaamde "roggebrood"kempenaar. Deze werd in 1957 bij de Weerter Scheepsbouw Mij. te Weert gebouwd en mat 49,92 x 6,57 x 2,37 meter, was uitgerust met een 250 PK Bolnes diesel en laadde 477 ton. [DB 02005325.]
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)

zonder
Hier het koppelverband de 'The-An II'.
Als 'duwbak' fungeert een elevatorbakje uit de voormalige D.D.R.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


zonder
Eveneens een kempenaar, de 'The-An VII' (ex-Moerwijk). Deze werd in 1957 bij De Hoop in Hardinxveld gebouwd, meet 50 x 6,57 x 2,54 meter, laadt 524 ton en beschikt over 376 PK. DB 02005320.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


zonder
Het koppelverband met de 'The-An VII', eveneens met een elevatorbakje.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken