De terminologie rond de verschillende vaartuigen in de duwvaart is lastig. Het is namelijk vrij onduidelijk in hoeverre bepaalde begrippen ingeburgerd zijn. In plaats van
duwschip zou men bijvoorbeeld eigelijk moeten spreken van 'duwend motorschip'. (eventueel duwend motorvrachtschip, duwend motorcontainerschip, duwend motorbeunschip, duwend motortankschip, enz.)
Een tweede probleem is dat niet elk schip met een
duwbakkenneus of
duwsteven ook werkelijk als duwschip in gebruik (geweest) of voor de
duwvaart gebouwd is.
Aangezien de foto's in de eerste plaats bestemd zijn om een indruk van het model van een dergelijk
vaartuig weer te geven, is hier bij deze selectie verder niet opgelet.

Duwschip 'Carmel' 1336 ton groot, uit Galati, Roemenië is een vrij normaal
vrachtschip dat met behulp van een
duwplatform geschikt is gemaakt om als duwschip te fungeren. Het schip werd in 1958 als 'Stadt Basel' bij de Ruhrorter Schiffswerft, Duisburg voor de rederij Franz Haniel AG in Basel gebouwd. Thans meet het 85 x 9,5 x 2,8 meter en beschikt het over twee SKL motoren van 900 PK elk.
[
DB 08848008] Op de foto is het gekoppeld met de duwbak '2500 GL'.
Foto Leo Schuitemaker, Sliedrecht 26 april 2007.(
groter formaat)

Het duwschip 'Veronique' meet 110 x 11,45 x 3,32 meter en is 2821 ton of 208 TEU groot. Het werd gebouwd op een Russische werf en afgebouwd bij Fa. Vink te Sliedrecht. Het schip beschikt over twee Cummins motoren van 1300 PK elk.
[
DB 02324750] Het schip vaart hier in combinatie met de 'bak' 'Veronique II'.
Foto Leo Schuitemaker, 11-03-2007. (
groter formaat)

Duwvrachtschip 'Suzanne Maria' in een volle
schutting van de Volkeraksluis. Het schip werd in 1974 bij scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht gebouwd, mat 108,5 x 11,4 x 4 meter en beschikte over twee Caterpillar motoren van 865 PK.
[
DB 02104915] Het schip is uitgerust met een weinig voorkomend model
schuifluiken.
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 11 maart 2007. (
groter formaat)

Het duwschip 'Vision' met daarvoor de gelijknamige 'bak'. Let op hoe de
schepen aan elkaar aangepast zijn! Het duwschip werd in 2000 in Kaliningrad gebouwd en bij A.A. Vink, Sliedrecht afgebouwd. Het meet ca. 110 x 11,45 x 3,4 meter
en laadt 3060 ton of 208 TEU.
DB 02324592.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (
groter formaat)

De
kempenaar 'The-An II' (ex-Moswijk) als duwschip. De Moswijk was een zogenaamde
"roggebrood"kempenaar. Deze werd in 1957 bij de Weerter Scheepsbouw Mij. te Weert gebouwd en mat 49,92 x 6,57 x 2,37 meter, was uitgerust met een 250 PK Bolnes diesel en laadde 477 ton.
[
DB 02005325.]
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (
groter formaat)

Eveneens een kempenaar, de 'The-An VII' (ex-Moerwijk). Deze werd in 1957 bij De Hoop in Hardinxveld gebouwd, meet 50 x 6,57 x 2,54 meter, laadt 524 ton en beschikt over 376 PK.
DB 02005320.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (
groter formaat)