>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Containerschepen

deel 3


Naar menu moderne schepen.


zonder
Het containerschipvierlaagsvaart. Alhoewel de container een standaardmaat heeft, zijn er inmiddels zoveel van deze maten en uitvoeringen, dat men aan een standaard begint te twijfelen. Het casco van de 'Hirschhorn' werd in het jaar 2000 in de Oekraïne gebouwd en bij de Erlenbacher Schiffwerft (D) afgebouwd. Het schip meet 135 x 11,45 x 3,2 meter en beschikt over een 1800 PK ABC diesel. Het is 268 TEU of 3380 ton groot. [DB 04608410]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22 juni 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Hirschhorn' te Koblenz. Het voorste deel van het ruim versmalt een beetje, waardoor op de voorste rij slechts drie in plaats van vier containers passen. Zoals bij bijna alle containerschepen staat de radarscanner op een mast op het voordek. Hierin is ook een camera gemonteerd.
Foto: Dieter Henken (D). Koblenz 6 mei 2008.(groter formaat)


zonder
De 'Hirschhorn' overstuur de haven in. Zoals te zien is, valt er een hele afstand te overbruggen tussen roefdek en brug rond het stuurhuis. De 'Hirschhorn' heeft niet alleen in een voormast maar ook in een achtermast een radarantenne.
Foto: Dieter Henken (D). Koblenz 6 mei 2008.(groter formaat)


zonder
De in 1972 als 'Schwarzmeer', bij Kramer & Booij in Kootstertille, gebouwde 'Hyperion'. Het schip meet 85,32 x 9,5 x 3,02 meter
en is 1652 ton of 60 TEU groot. [DB 02204724]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 12 februari 2008. (groter formaat)


zonder
Containers kunnen uiteenlopende ladingen bevatten. De 'Invontes' heeft containers aan boord, die het voeren van twee kegels noodzakelijk maken. Het schip werd in 2007 in Polen gebouwd en bij De Gerlien - Van Tiem in Druten afgebouwd. Het is 208 TEU of 3235 ton groot en meet 110 x 11,45 x 3,55 meter. [DB 02329010]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 20 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Het voorschip met twee blauwe-kegels, een tankcontainer, een mooie licht- en radarmast en een prachtig verhaal- en ankerlier.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 20 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
mvs 'JoJa' werd in 1989 bij Scheepswerf Harlingen te Harlingen gebouwd. Na verlenging met bijna 10 meter ging het 109,95 x 10,49 x 3,19 meter meten en werd het bijna 2500 ton groot. De voortstuwing geschiedt met behulp van een 1600 pk Cummins diesel. [DB 02318795]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 16 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
De 'JoJa' is een droge-ladingschip, dat voor deze gelegenheid de rolluiken achterop het ruim gestapeld heeft.
Mede daardoor is het aantal TEU per laag tot 30 beperkt.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 16 oktober 2007.(groter formaat)


zonder
Bijna 3000 ton meet de 'Lindenfels' uit Basel. Het schip werd in 1986 bij Ebert & Söhne te Neckarsteinach (D) gebouwd. Het laadt als ik het goed zie 51 TEU per laag. Het meet dan ook 108,56 x 11,4 x 3,5 meter. De voortstuwing bestaat uit een 1500 PK ABC diesel. [DB 07001834]
Foto: Dieter Henken (D), Salzig, 5 september 2007. (groter formaat)

zonder
De 'Lindenfels' varend op de Rijn met een flinke lading containers. Daar containerschepen tijdens hun reis soms meerdere havens aan doen en in elke haven zowel containers gelost als geladen worden, varieert de belading van het schip steeds. Het vergt een hele planning er voor te zorgen dat wanneer het schip bij de terminal is de juiste container uit of in het schip gebracht kan worden, zonder daarvoor andere containers te moeten verplaatsen en zonder de belading van het schip al te veel te verstoren. Met behulp van ballasttanks is het wel mogelijk de ligging van het schip enige mate te beïnvloeden, maar ballast vervoeren is geldverspilling dus doet men dat liever niet. Voor het stuwen van het schip gebruikt men tegenwoordig meestal een containerstuwprogramma.
Foto: Dieter Henken (D), Salzig, 5 september 2007. (groter formaat)


zonder
Met slechts 32 TEU is de 'Palmeras' maar een 'kleintje' na de voorgaande schepen, maar het houdt toch 16 grote vrachtwagens van de weg. Het schip werd in 1954 bij Bayerische Schiffswerft, Erlenbach (D) gebouwd en mat 73,1 x 8,2 x 2,82 meter/ Het kan 1179 ton vervoeren. DB 02314183.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 9 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Mathijs' werd in 1958 bij de Ruhrorter Schiffswerft, Bremen-Rönnebeck (D) als sleepschip gebouwd en in 1975 tot motorschip omgebouwd, daarna wordt het in 1999 nog eens met bijna zes meter verlengd. Uiteindelijk komt men dan op 86 x 9,5 2,7 meter en 1505 ton of ca. 24 TEU per laag. [DB 2314168]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 2 april 2007. (groter formaat)


zonder
De tijd van namen als 'Vertrouwen' en de 'Goede Verwachting' lijken voorgoed voorbij. Dit schip gaat als 'Salamanca' (stad en provincie in Spanje) door het leven. Het schip werd in 1958 als sleepschip bij de Gutte Hoffnungshütte te Walsum(D) gebouwd, in 1975 omgebouwd tot motorschip. In 2004 werd het, als aanpassing aan bemanningseisen, met 4 meter ingekort De afmetingen bedroegen op het laatst 86 x 11,49 x 2,37 meter en het was 2090 ton of 160 TEU. [DB 02316451]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 2 april 2007. (groter formaat)


zonder
De in 1979 bij Gejo Machines Staal te Doetinchem, gebouwde 'Moby Dick S' is weer een 'kleintje'. Het mat slechts 73,96 x 8,2 x 2,91 meter
en was 1209 ton of 32 TEU groot. [DB 02008073]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 15 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
De in 2004, bij Santierul Naval SA in Orsova, Roemenië, gebouwde 'Sarina' meet 89,95 x 11,45 x 2,8 meter, is 1672 ton of 158 TEU groot en beschikt een Caterpillar motor van 1521 PK. [DB 02326678]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22 augustus 2007. (groter formaat)

zonder
Het hefstuurhuis, ook 'paalwoning' genoemd, heeft bij veel kleine en helaas ook grotere ongelukken een rol gespeeld. De stuurhut moet bij de brugpassage natuurlijk tijdig en in voldoende mate gezakt zijn en als men afstanden verkeerd schat, de techniek faalt of men om andere reden verzaakt, dan heeft men grote problemen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22 augustus 2007. (groter formaat)

Naar deel 4.


bestandsrevisie mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken