top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Containerschepen

Deel 1



Naar menu moderne schepen.


zonder
Motorvrachtschip 'Teskelly' in de Volkeraksluizen. Het casco werd in 2005 in China gebouwd en daarna in Gent afgebouwd. Het schip meet 110 x 11,45 x 3,45 meter. Het schip is 3009 ton of 200 TEU op 4 lagen groot. Het schip is voorzien van een luikenkap, dus tevens een droge-ladingschip. [DB 06004186]
Foto: Leo Schuitemaker, 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
Containerschip 'Borelli' bij Hirzenach (Rijn kmr 562) in dalvaart. Drie jaar later lag het schip in de Volkeraksluizen en was inmiddels omgedoopt naar 'Cymru'.
Zie hier onder.
Foto: Dieter Henken, okrober 2004.(groter formaat)


zonder
Een afgeladen 'Cymru' (eni-nr 02319685) in de Volkeraksluis.. Het schip werd in 1965 bij scheepswerf De Biesbosch te Dordrecht gebouwd en heette toen John F. Kennedy (eu-nr 2103970). In 1990 werd het achterschip voorzien van het midden- en voorschip van de 'Fernfracht' uit 1970 (eu-nr 4607230). De 'Cymru' meet 95 x 11,4 x 3,3 meter, beschikt over twee 680 PK Caterpillar motoren
en is 1999 ton groot (Geschat op 184 TEU).
Foto: Leo Schuitemaker 22 april 2007.(groter formaat)


zonder
Containerschip 'Medusa' kwam in 2006 in de vaart. Het casco werd in Kiev gebouwd. De afbouw volgde bij Scheepswerf Damen, Bergum. Het schip meet 84,8 x 9,6 x 2,9 meter en is 1520 ton (geschat 90 TEU) groot.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22 juni 2007. (groter formaat)


zonder
Containerschip 'Medusa'. Echte containerschepen, d.w.z. schepen die echt ingericht zijn op het vervoer van containers en daarom bijvoorbeeld over containercellen beschikken zijn er weinig. De meeste schepen die met containers varen, zijn droge-ladingschepen maar hebben vaak geen luikenkap. De luikenkap en eventuele luikenwagen kan echter wel ergens aan de wal opgeslagen zijn.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22 juni 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Nadorias' uit Harderwijk. Meet 85,85 x 9,5 x 2,95 meter, is 1498 ton (geschat 90 TEU) groot en beschikt over een 1200 PK Cummins diesel. [DB 02207407] Zoals bijna alle containerschepen is ook dit schip uitgerust met een hefstuurhuis. In het dak is een dakluik aangebracht om bij zeer lage bruggen nog net over de containers te kunnen gluren.
Foto: Leo Schuitemaker, 23 april 2007, Rotterdam. (groter formaat)


zonder
De 'Jo-An' uit Hendrik-Ido Ambacht. In 1958 gebouwd als sleepschip, maar in 1974 verbouwd tot motorschip en met vier meter verlengd. Het schip mat toen 95 x 11,4 x 2,8 meter en was daarmee 1999 ton (geschat 132 TEU) groot., Het schip beschikt over twee 811 pk Caterpillar motoren. [DB 02317674]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 23 april 2007. (groter formaat)



zonder
Een klassiek droge-ladingschip met de naam 'Hardi' gevuld met containers vaart door het ijs. Zo te zien zijn de luiken achter aan het ruim opgestapeld. Het schip werd in 1958 bij Schimag, Mannheim (D) gebouwd voor Fendel Schiffahrts AG in Mannheim en kreeg toen de naam 'Fendel 89', mat 79,96 x 9,52 x 2,5 meter en had een laadvermogen van 1308 ton.
In 1998 heeft het een nieuw voorschip gekregen en werd toen 84,95 meter lang en 1498 ton of 120 TEU groot. [DB 02318629]
Foto: K.J. Terpstra, Sneekermeer, januari 1997. (groter formaat)


zonder
Het bekende containerschip 'Jowi' van Henk Wanders rond het jaar 2000. Het, in 1998 gebouwde, schip was 500 TEU groot, en mat 134 x 16, 9 x 3,52 meter. Het beschikte over drie Caterpillar motoren van 1065 PK elk
en twee boegschroeven met nog eens 520 PK elk. [DB 02323289]
Inzender: Dieter Henken (D). (groter formaat)


zonder
Het zicht op de stuurhuislessenaar en het uitzicht door de stuurhutramen van het containerschip 'Jowi'.
Inzender: Dieter Henken (D). (groter formaat)

zonder
De Jowi draait de haven bij Koblenz binnen.
Foto: Dieter Henken (D). (groter formaat)

zonder
Het schip in juni 2007 bij het uitvaren van de haven van Koblenz-Wallersheim. Het vaart dan voor V0f. Alca in Zwolle en heet 'Nova'. Op de foto zijn duidelijk de zogenaamde containercellen te zien.
Foto: Dieter Henken. (groter formaat)

zonder
Het achterschip van de 'Nova' (ex-Jowi) met de riante twee-etagewoning en het hefstuurhuis. Ook hier zijn de containercellen goed te zien.
Foto: Dieter Henken, maart 2008. (groter formaat)


zonder
De 'Frisian Hopper' is een zogenaamde 'riverhopper' en 'frontrunner'. Dit soort schepen zijn ontworpen voor de distrivaart. Het werd in 2000 bij de werf Ravestein te Deest gebouwd, mat toen 63 x 7,02 x 2,11 meter en was 552 ton of 48 TEU groot. De opdrachtgever was Neokemp BV te Bemmel. [DB 02324497].
Foto: Leo Schuitemaker, mei 2005. (groter formaat)


zonder
De 'Jero', een in Rusland gebouwde 'Frontrunner'. Het schip meet 135 x 11,45 x 3,2 meter en is 3576 ton of 228 TEU groot. Het beschikt over twee Mitsubishi motoren van 953 PK elk. [DB 02326738]. Het vooronder heeft, dankzij de ramen in de zij, voldoende licht. Of er ook lucht door naar binnen kan? Ik denk het niet.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 27 april 2008. (groter formaat)

zonder
De achterkant van deze frontrunner. Alhoewel er dus wel de nodige schepen met de stuurhut op het voorschip bestaan, zeker ook als men het aantal rondvaartboten in overweging neemt, blijft er toch altijd een voorkeur voor het sturen (vrij ver) achterop. Je hoeft dan immers niet steeds achterom te zien of je schip wel overal van vrijblijft.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 27 april 2008 (groter formaat)

Naar deel 2.


bestandsrevisie mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken