top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Containerschepen

Deel 2



Naar menu moderne schepen.


zonder
De "Aliana" uit Sliedrecht met enkele containers. Dit containerschip lijkt achteraan het ruim een containerbarière te hebben, die brug en stuurhut moet beschermen. Het schip, dat in 2004 uit China geïmporteerd werd, meet 110 x 11,45 x 3,55 meter. Het is 3164 ton of ca. 156 TEU op drie lagen. DB 02326642.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 13 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een mooi plaatje van het motorvrachtschip 'Astrid'. Kenners zien meteen dat dit geen jong scheepje meer is en dus niet speciaal voor de containervaart gebouwd kan zijn. Het schip werd in 1955 als droge-ladingschip bij de Arminiuswerft te Bodenwerder Duitsland gebouwd. Het mat 67 x 8,2 x 2,5 meter en is later met 6,5 meter verlengd en ruim veertig centimeter verdiept.
Het is thans 1126 ton groot. DB 2318650.
Foto: Leo Schuitemaker, 3 augustus 2007. (groter formaat)

zonder
Motorvrachtschip 'Astrid' zal waarschijnlijk niet al te vaak met containers varen. Een schip met een breedte van minder dan ca. 9 meter kan slechts twee containers naast elkaar plaatsen en daardoor zal er,
zo te zien, niet meer dan 36 TEU vervoerd kunnen worden.
Foto: Leo Schuitemaker, 3 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Het in 2005 in Roemenië gebouwde droge-lading schip 'Cylor' met een lading containers. De luiken liggen voor deze gelegenheid netjes voor en achter op het ruim opgestapeld. Zo te zien kan het schip op deze manier 60 TEU per laag meenemen. Het schip meet 134,85 x 11,45 x 3,61 meter en beschikt over 2 x 1379 PK motorvermogen. Het laadvermogen bedraagt 3894 ton. [DB 6004139].
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 23 september 2007. (groter formaat)

zonder
Het aantal containers dat men mee kan nemen wordt niet alleen bepaald door de afmetingen van het ruim. Met meer dan twee lagen wordt het uitzicht vanuit de stuurhut een bepalende factor. Ook al voorziet men de schepen her en der van camera's; vanuit de stuurhut moet de dode hoek binnen bepaalde normen blijven. Men is daardoor dus afhankelijk van de hefhoogte van de stuurhut.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 23 september 2007. (groter formaat)


zonder
mvs. 'De Valk' beschikt over een paviljoenroef. Een beetje lastig als men tijdens het varen ramen wilt lappen, maar het geeft wel meer binnenruimte. Het schip werd in 2006 bij scheepswerf Poppen, Zwartsluis gebouwd en mat 85,95 x 9,55 x 2,97 meter en is 1675 ton of 90 TEU groot. DB 02327495.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 15 februari 2008. (groter formaat)


zonder
De 'Dilsberg' vervolgt zijn reis na een aanvaring met het mcs 'Estate 2'.
De aanvaring vond op 3-10-2007 in dichte mist bij Dreumel op de Waal (kmr 919) plaats. Daarbij sloeg één container over boord en raakten twee anderen met vloeistof beladen containers lek.
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden-Leeuwen, 5 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
De schade aan het, in 2001 in de Oekraïne gebouwde, schip, dat op de Erlenbacher Schiffwerft afgebouwd werd, valt mee. Een viertal containers zijn zo te zien rijp voor de schroothoop. De 'Dilsberg' meet 135 x 11,5 x 2,8 meter
en is 3400 ton of 268 TEU groot. [DB 04800800]
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden-Leeuwen, 5 oktober 2007. (groter formaat)



zonder
5149 ton meet het, toen gloednieuwe, schip 'Duricha' uit Rotterdam. Het casco werd uit China geïmporteerd en bij Smits te Capelle a/d IJssel afgebouwd. Het schip meet 135 x 14,2 x 3,8 meter, beschikt over tweemaal 1521 PK en is 5149 ton of 421 TEU groot. [DB 02328731] Het schip voert twee blauwe kegels
en zal dus waarschijnlijk chemicaliën aan boord hebben.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 27 augustus 2007. (groter formaat)

zonder
mcs 'Duricha'. Bouwde men honderd 100 jaar eerder nog tjalkjes van 20 tot 30 ton nu gaan er schepen die circa 200 keer zo veel meenemen door de sluis. Zowel transportkosten als de werkgegenheid zijn daardoor flink minder geworden. Wie daar uiteindelijk het meest van profiteert, mag U zelf bepalen ;-)
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 27 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Nemen de grote moderne schepen 4 of 5 containers naast elkaar mee, de 'Estafette' kan er maar twee naast elkaar plaatsen. Gebouwd werd de 'Estafette' in 1957 bij de scheepswerf Hilgers, Rheinbrohl, Duitsland. Na met bijna twintig meter verlengd te zijn mat het 86,84 x 8,2 x 2,52 meter en was het 1192 ton groot. [DB 02328731]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 12 februari 2008. (groter formaat)


zonder
De uit 1989 stammende 'Goudvis' werd bij 'Welgelegen' te Harlingen gebouwd. Na verlenging met 25 meter meet het 135 x 11,45 x 3,4 meter en is het 3746 ton of ca. 204 TEU groot. [DB 06003426] Het schip vervoert een aantal zogenaamde 'flat-rack' containers, vermoedelijk zijn die beladen met iets zwaars.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Goede Hoop' uit Krimpen a/d/ IJssel vanaf de Erasmusbrug in Rotterdam, gezien. Het uit 1993 stammende schip meet 110 x 11,4 x 3,52 meter en beschikt over 2108 PK. Het is 208 TEU of 3004 ton groot. DB 2321014.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 16 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Henny' heeft wel een erg kleine lading, maar kan als ik goed schat toch circa 28 TEU vervoeren en dat zijn toch weer heel wat vrachtwagentjes. Het schip werd in 1958 bij scheepswerf Haak, Zaandam gebouwd en meet na verlenging met circa 8 meter 62,89 x 7,25 x 2,83 meter en is 860 ton groot. [SchepenDB] Op de roef zijn een flink aantal zonnepanelen opgesteld.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 25 augustus 2007. (groter formaat)

Naar deel 3.


bestandsrevisie mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken