De naam 'Bijlmerbak' of ook wel 'Buitenwijkbak' is geen erg ingeburgerde term geweest. Voor zover mij bekend was hij alleen bij een kleine kring in de buurt van Amsterdam in gebruik.
IBHS staat voor Internationale Bagger Scheepvaart Handels Maatschappij;
NCVK voor: Nieuw Centraal Verkoop Kantoor Zand en Grind "Amsterdam" B.V.
De navolgende schepen zijn mij bekend.
De eerste serie mat: 55,83 x 7,36 x 2,21 meter en waren circa 647 ton groot.
Slotermeer bouwjaar 1970
DB 02006846 +7
Osdorp, bouwjaar 1970
DB 02006851 +8
Geuzenveld bouwjaar 1971
binnenvaart.eu 02006850 +7
Buiksloterbanne bouwjaar 1972
binnenvaart.eu 02006847
Buitenveldert bouwjaar 1972
DB 02006849 +7
Bijlmermeer bouwjaar 1972,
DB 02006848 +7
De toevoeging +7 of +8 betekent dat het schip naderhand met ca. 7 of 8 meter verlengd is. Het achtcijferige getal in de link is het afgeleide eni-nummer.
Daarna volgen in 1975 nog twee schepen. Deze schepen waren op de
duwvaart voorbereid. Ze hadden
duwknieën en een hoog geplaatste
stuurhut, die men in het schip kon neerlaten opdat de minste
kruiphoogte gelijk zou blijven. Deze twee schepen maten 61,30 x 7,40 x 2,49 meter en waren ruim 700 ton groot.
Almere
DB 02007411
Bos en lommer
DB 02007471 61,3
Alhoewel de schepen ontworpen waren voor het werk rond Amsterdam was
hun
vaargebied niet beperkt tot dat gebied. Men kwam zelfs op de Maas, maar daar kwam men dan toch wel geregeld een paar pk's te kort om goed uit de voeten te kunnen.
Anno 2021 was alleen 'Bos en Lommer' nog drijvende, maar ook daarvan leek het lot al bezegeld.
mbs 'Geuzenveld' in zijn element, namelijk onder één van de Amsterdamse bruggen. Het was echter niet alleen de kruiphoogte die in Amsterdam voor problemen kon zorgen, ook de
diepgang en de aanwezigheid van winkelwagentjes
en oude fietsen was soms een probleem.
Foto: Peter Ter Haar, Amsterdam 1974.(
groter formaat)
mbs 'Almere' met geheel ingezakte stuurhut.
Almere is zoals men wel weet geen buitenwijk van Amsterdam, al lijkt het er,
door de vele Amsterdammers die er wonen, daar wel een beetje op. Misschien daarom dat men toch daarom deze wat afwijkende naam koos.
(
meer foto's van het mbs Alemere.)
Foto: R.Maliepaard, Amsterdam, Amstel, midden jaren '70. (
groter formaat)
De stuurhut in laagste positie. Na het wegnemen van de kachelpijp en
het strijken van de
lichtmast, hadden dit soort schepen een zeer lage
kruiphoogte. Daar de besturing in de stuurhut, in deze situatie onbruikbaar is, waren deze schepen, zowel op het
voor-, als op het
achterschip, voorzien van een buitenbediening. Die was weer voorzien van een kabel met daaraan weer een extra handbediening. Op de voorgrond de
ankerlier en twee
trossenbakken.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam 1992. (
groter formaat)