>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Bijlmerbakken


Schepen van N.C.V.K. - I.B.S.H.


Naar menu moderne schepen.

De naam 'Bijlmerbak' of ook wel 'Buitenwijkbak' is geen erg ingeburgerde term geweest. Voor zover mij bekend was hij alleen bij een kleine kring in de buurt van Amsterdam in gebruik.
IBHS staat voor Internationale Bagger Scheepvaart Handels Maatschappij;
NCVK voor: Nieuw Centraal Verkoop Kantoor Zand en Grind "Amsterdam" B.V.

De navolgende schepen zijn mij bekend. De eerste serie mat: 55,83 x 7,36 x 2,21 meter en waren circa 647 ton groot.
Slotermeer bouwjaar 1970 DB 02006846 +7
Osdorp, bouwjaar 1970 DB 02006851 +8
Geuzenveld bouwjaar 1971 binnenvaart.eu 02006850 +7
Buiksloterbanne bouwjaar 1972 binnenvaart.eu 02006847
Buitenveldert bouwjaar 1972 DB 02006849 +7
Bijlmermeer bouwjaar 1972, DB 02006848 +7
De toevoeging +7 of +8 betekent dat het schip naderhand met ca. 7 of 8 meter verlengd is. Het achtcijferige getal in de link is het afgeleide eni-nummer.


Daarna volgen in 1975 nog twee schepen. Deze schepen waren op de duwvaart voorbereid. Ze hadden duwknieën en een hoog geplaatste stuurhut, die men in het schip kon neerlaten opdat de minste kruiphoogte gelijk zou blijven. Deze twee schepen maten 61,30 x 7,40 x 2,49 meter en waren ruim 700 ton groot.
Almere DB 02007411
Bos en lommer DB 02007471 61,3

Alhoewel de schepen ontworpen waren voor het werk rond Amsterdam was hun vaargebied niet beperkt tot dat gebied. Men kwam zelfs op de Maas, maar daar kwam men dan toch wel geregeld een paar pk's te kort om goed uit de voeten te kunnen.


zonder
De 'Slotermeer' [DB 02006846] met de stuurhut in de normale stand en de 'Buitenveldert' met de stuurhut bovenbouw over de onderbouw gezakt. In een dergelijke situatie kon het schip nog met een afstandsbediening bestuurd worden.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam, eind jaren 80. (groter formaat)


zonder
Beunschip 'Buitenveldert' [DB 02006849] in het Westerkanaal nabij de Houthaven. Geen al te beste foto helaas, maar ik wilde U het plaatje niet onthouden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, begin jaren '80. (groter formaat)

zonder
mbs 'Buitenveldert', vaart, zo te zien in het gezelschap van andere beunschepen, op het buiten-IJ richting de zuiger op het IJ-meer.
Foto: Peter Ter Haar, IJmeer 1975.(groter formaat)


zonder
Bijlmerbak 'Osdorp' [DB 02006851] in Zijkanaal C bij Buitenhuizen
varend richting Spaarndam.
Foto: Pieter Klein. jaren '90. (groter formaat)


zonder
mbs 'Bijlmermeer' [DB 02006848] de naamgever van deze vloot te Rotterdam.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 3 oktober 2005. (groter formaat)


zonder
mbs 'Bijlmermeer' op het IJmeer. Zo als U kunt zien steekt er in afgeladen toestand niet erg veel meer boven water uit. Gelukkig zijn de schepen bijna onzinkbaar.
Foto: Peter Ter Haar, 1974. (groter formaat)


zonder
mbs 'Geuzenveld' (binnenvaart.eu) aan het lossen
in de ringvaart van de Haarlemmermeer nabij Halfweg.
Foto: Peter Ter Haar, Ringvaart Halfweg, 1974. (groter formaat)


zonder
mbs 'Geuzenveld' in zijn element, namelijk onder één van de Amsterdamse bruggen. Het was echter niet alleen de kruiphoogte die in Amsterdam voor problemen kon zorgen, ook de diepgang en de aanwezigheid van winkelwagentjes
en oude fietsen was soms een probleem.
Foto: Peter Ter Haar, Amsterdam 1974.(groter formaat)


zonder
Aan boord van de 'Geuzenveld'. Als men net onder de zuiger vandaan komt, houdt men in de gangboorden de voeten niet droog.
Van reddingvesten dragen had men toen trouwens ook nog niet gehoord.
Foto: Peter Ter Haar, Hoek van het IJ, 1974.(groter formaat)


zonder
De 'Bos en Lommer' bij Rotterdam. Ook de 'Bos en Lommer' was voor de duwvaart geschikt gemaakt. De duwknieën en koppellieren zijn,
vermoedelijk na een kop op kop aanvaring in 2007, verdwenen.
Foto: Alf van Beem, Rotterdam mei 2013 cc0 via Wikimedia. (groter formaat)


zonder
De 'Bos en Lommer' in het haventje van Ballast Nedam te Maarsen. Het schip lijkt nog steeds in de vaart te zijn, maar helaas was er toen niemand aanwezig om ons inlichtingen te verstrekken.
Foto: Peter Ter Haar, Maarsen 10 april 2014. (groter formaat)


zonder
mbs 'Almere' met geheel ingezakte stuurhut. Almere is zoals men wel weet geen buitenwijk van Amsterdam, al lijkt het er, door de vele Amsterdammers die er wonen, daar wel een beetje op. Misschien daarom dat men toch daarom deze wat afwijkende naam koos. (meer foto's van het mbs Alemere.)
Foto: R.Maliepaard, Amsterdam, Amstel, midden jaren '70. (groter formaat)


zonder
De gaskast met liggend op de rand van de beun een loopplank. Rechts is nog net een stukje van de neergelaten stuurhut te zien.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
De overzakbare stuurhut in normale positie. Rechts in beeld de, op het dek geplaatste, kist waarin de buitenbesturing is aangebracht.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
De stuurhut in laagste positie. Na het wegnemen van de kachelpijp en het strijken van de lichtmast, hadden dit soort schepen een zeer lage kruiphoogte. Daar de besturing in de stuurhut, in deze situatie onbruikbaar is, waren deze schepen, zowel op het voor-, als op het achterschip, voorzien van een buitenbediening. Die was weer voorzien van een kabel met daaraan weer een extra handbediening. Op de voorgrond de ankerlier en twee trossenbakken.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
Een kijkje op het voordek met de ankerlier, twee trossen bakken, een paar toegangsluiken en helemaal links de kast van de buitenbesturing.
Foto: Pieter Klein, De Ruijterkade, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
In die jaren maakte het Becker-roer en daarvan afgeleide types een aardige opmars. Boegschroeven waren toen nog geen algemeen goed geworden en met een flaproer werden de schepen toch een stuk wendbaarder.
Foto: Peter Ter Haar 1974. (groter formaat)


bestandsrevisie mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken