top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorbeunschip 'Almere'



Naar menu moderne schepen.
Stapelloop mbs Almere.
Overzicht zusterschepen.


zonder
De 'Almere', een zogenaamde Bijlmerbak, nabij Utrecht.
Met behulp van de koppellieren tracht men een gezonken vaartuigje te bergen.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
De 'Almere' op onbekende lokatie. De 'Almere' heeft een hoog opgestelde stuurhut. Men achtte dit voor het duwwerk waarvoor het schip ontworpen was, noodzakelijk. Ook het volgende schip de 'Bos en Lommer' kreeg duwknieën en een hoge stuurhut.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
Hydraulische stuurhutten waren in die tijd nog geen algemeen verschijnsel, toch was de 'Almere' er van voorzien. De gehele stuurhut kon in het schip verdwijnen.
Er werd dan 'door het dakluik' gestuurd.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
Een ietwat wazige foto waarop men hoofd en schouders van de stuurman door het dakluik ziet steken. Foto (fragment): R. Maliepaard.


zonder
Van boven door het dakluik heen kijkend, heeft men dan dit uitzicht op deze stuurhutinrichting.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
Vanuit de stuurhut heeft men controle over een 8 cilinder Stork van het type BR 218. De motor levert 450 pk bij 750 tpm.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
De hoofdmotor naar achter toe gezien. De 'Almere' had in verband met haar grotere lengte en de mogelijkheid tot het duwen van bakken wel wat meer vermogen dan de eerdere schepen. Van het duwen is echter, behoudens een proefvaart met de 'Geuzenveld' als bak, nooit veel gekomen.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
Het hulpsetje met compressor, dynamo en (niet zichtbaar) lenspomp.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
Het flaproer en het achteranker van de 'Almere'.
Foto: Peter ter Haar, 1975. (groter formaat)


zonder
De 'Almere' in 1984 in de sluis te Belfeld. Had de 'Almere' eerst alleen een zeer diep verzonken verblijfje onder de stuurhut, in latere jaren voer ze rond met een royale roef voor de stuurhut, die nog eens veel groter geworden is bovendien. De voorboeiing is inmiddels ook met een waterbord verhoogd
Foto: Leo Schuitemaker, Belfeld 12 september 1984. (groter formaat)


zonder
In 2005 werd de 'Almere' met ruim 9 meter ingekort, de roef en stuurhut werden naar het achterschip verplaatst en het schip werd omgedoopt tot Leendert. Kort daarop bleek er een hijskraan geplaatst te zijn.
Foto: Danny Reijne, Diemen, 26 juni 2013.(groter formaat)

Naar:
Stapelloop mbs Almere.
Overzicht Bijlmerbakken.

bestandsrevisie mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken