>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


kleine passagiersschepen


Overzet, trambootjes, e.d.


Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
Het personeels'bootje' van de K.N.S.M. Het voer, onder schipper P. Seel, tussen 'Het Scheepvaarthuis' en het 'KNSM-eiland' (Levantkade), Amsterdam.
Foto ingezonden door H Prinsen. (groter formaat)


zonder
De 'Annemieke' in de tijd dat zij de bedrijfsveerdienst van Ketjen, Amsterdam onderhield. Later werd zij 'IJveer 35' [fotoserie daarvan]
Foto: Pieter Klein, ca. 1980. (groter formaat)


zonder
De N.D.S.M., Amsterdam, gebruikte haar werfsleepboten ook voor het vervoer van het personeel tussen de werf en het Centraal Station. De 'Neros' was één van deze sleepboten, alleen was indertijd de stuurhut een heel stuk kleiner.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen zomer 1999. (groter formaat)


zonder
'Dr. Ing. F.Q. den Hollander', eigenlijk een dagpassagiersschip van de NACO, maar werd ook gecharterd als bedrijfsveer voor het Koninklijk Shell Laboratorium Amsterdam. Dat is echter van korte duur geweest. (groter formaat)

zonder
De sleepboot Bia is veel langer in dienst geweest als overzetbootje voor het personeel van het KSLA. Het scheepje werd in 1922 op de werf van Schouten in Muiden gebuwd. Afmeingen 14,4 x 3,74 meter. Eerste meetbrief: A5070N. Het schip is voorzien van een 40 PK Industrie 2D4.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt juli 2012. (groter formaat)

Natuurlijk waren er ook in de haven van Rotterdam bedrijfsveerdiensten, overzetbootjes, enz. enz. Ik ben daar echter niet in thuis, dus afhankelijk van wat anderen aandragen en dat is tot op heden niets.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken