top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


mps Annemieke – IJveer 35



Naar Menu ponten, veren, e.d..
Naar Fotoseries.


zonder
De 'Annemieke' in de tijd dat zij de bedrijfsveerdienst van Ketjen tussen het bedrijf in Amsterdam-noord (in de achtergrond rechts) en de achteringang van het Centraal Station onderhield.
Foto: Pieter Klein, ca. 1980. (groter formaat)


zonder
Vanaf ca. 1987 voer de 'Annemieke' voor het Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam een overzetdienst tussen het Centraal Station en Amsterdam-Nieuwendam. Daar had zij haar eindpunt in de 'Grote Haven'.
In 1997 werd zij door de gemeente gekocht.
Foto Pieter Klein, Amsterdam ca. 1993. (groter formaat)


zonder
Het scheepje werd in 1957 bij van der Velden in Zwolle gebouwd en mat 22,65 x 5,1 meter. [DB 02005347] Het scheepje kon een aardige snelheid ontwikkelen, maar het motorvermogen is mij helaas niet bekend.
Foto Pieter Klein, Amsterdam ca. 1993. (groter formaat)


zonder
Hoelang de dienst tussen het CS en Nieuwendam die in 1987 begon bestaan heeft, weet ik helaas niet meer. Nadat het Gemeente Vervoer Bedrijf bepaald had dat de grijze trams voortaan geel moesten zijn, kregen ook de vaartuigen deze kleur. (Helaas heeft de foto een verkleuring.)
Foto: J. Dekker, Archief D. Reijne. Nieuwendam tussen 1987 en 1997.
(groter formaat)


zonder
De IJveer 35, Annemieke, in Zijkanaal K.
De meeste Amsterdammers noemen het echter het Nieuwendammergat.
Foto: J. Dekker, Archief D. Reijne. Nieuwendam tussen 1987 en 1997.
(groter formaat)


zonder
Ook dit is de IJveer 35. Een grote plompe opbouw verstoort de eens zo fraaie lijnen. Zo recht van opzij gezien lijkt het nog mee te vallen, maar er zijn foto's in omloop waarbij men er aan twijfelt of het ooit de Annemieke geweest kon zijn.
De verbouwing die hiervoor verantwoordelijk was, vond in 1997 plaats. De naam Annemieke lijkt sinds die tijd van het vaartuig verdwenen te zijn.
Foto: Danny Reijne, Amsterdam 14 juli 2005. (groter formaat)


zonder
Vanaf die tijd voer de 35 weer vanaf het CS, via de Sumatrakade, naar Noord bij de Zamenhofstraat. Het eerste deel van de tocht was gratis. Na de komst van de Jan Schaefferbrug in 2001 moest er ook voor het eerste deel betaalt worden. De dienst werd in 2007 gestaakt.
Zoals men kan zien overheerst het stuurhuis te veel. Men had echter meer binnenruimte in de stuurhut nodig en ook moest het vaartuig geschikt zijn voor rolstoelen, kinderwagens, e.d.
Foto: Leo Schuitemaker, Amsterdam 26 januari 2007. (groter formaat)


zonder
Het scheepje maakt sinds 2007 deel uit van de reserve vloot, maar komt sinds de opening van het Oostveer, Azartplein-Zamenhofstraat weer geregeld in actie. Met een beetje groothoek en dan schuin van voor, kan men er toch weer een heel aardig scheepje van maken, maar de echte schoonheid is er toch vanaf.
Foto: Leo Schuitemaker, Amsterdam 26 januari 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken