top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Zijschroef Spitse Praam 'Familietrouw'



Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.
Naar tekst zijschroeven.

zonder
Het opschrift op de boombak is niet erg authentiek; de zijschroef-installatie wel. De schroefas ligt in zijn rust aan de galg. Duidelijk is de afhouder, die moet voorkomen dat de schroef het schip raakt, te zien.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Het voorste deel van de zijschroefinstallatie op de 'Familietrouw'. De motor staat bij de 'Familietrouw' benedendeks. Op de achtergrond ziet men de uitwip van de mast.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14-8-2018. (groter formaat)


zonder
De zijschroefinstallatie van voor af gezien. Helemaal rechts op de foto bevindt zich de aandrijving met een koppeling waarmee de motor aan en afgekoppeld wordt. Links daarvan het liertje waarmee men de installatie kan laten zakken of ophijst. Dan twee handels met daartussen de sleef. De achterste handel bedient de koppeling, de voorste schuift het mechanisme naar binnen of buiten. Helemaal links de haakse overbrenging met 'keerkoppeling'.
Foto ingezonden door H. de Groot. (groter formaat)


zonder
De haakseoverbrenging van de Lamme-arm. Met de witte handel wordt het mechanisme in zijn voor- of achteruit gezet.
Met het gele wiel wordt de zaak vastgeklemd, zodat het mechanisme in de gewenste stand (binnenboord of buitenboord) zal blijven staan. Ook de hoek waaronder de tandwielkast gericht is, kan aan de stand van de schroefas aangepast worden. Meer uitleg in de tekst zijschroeven.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De sleef verzorgt de koppeling tussen de aandrijfas en de overbrenging. In ingeschoven toestand, zoals hier, draait het vierkante gedeelte dat op de as zit en zich nu in het inwendige bevindt, vrij rond in de sleef.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De sleef. Het vierkante gat waarmee de koppeling tot stand gebracht kan worden.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De sleef. De aandrijfas is onwrikbaar verbonden met de sleef.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De klauwen van de plaatkoppeling waarmee de aandrijfas aan en van de motor gekoppeld kan worden.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken