top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


IJsselaak 'Door Gunst Verkregen'


De zelflosser



Naar hoofdbestand.


006
Kenmerk van de zelflosser is de zeer lange giek. Ook kenmerkend is dat bij het lossen die giek permanent dwarsuit staat en dus niet heen en weer zwaait.
Zie ook de Tekst Zelflosser.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010.(groter formaat)


007
Het is een wirwar aan draden lijkt het. Aan de nok van de giek zitten de twee gaarden, die de boom buitenboord houden. Dan is er de rijdraad, waarover het rijblok loopt. Dan is er het blok voor de trekdraad waarmee het rijblok en sleepbak bewogen worden en dan heb je nog het uiteinde van de boomtalie waarmee de giek gesteld wordt.
Halverwege de giek ziet men het uiteinde van de hanger. Als laatste is er dan nog een lijn van de top van de mast naar achter, waaraan een blokje, voor de lijn waarmee de bak ontgrendeld wordt, bevestigd is.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010.(groter formaat)


z217
Beneden aangekomen wordt de sleepbak door de bakloper onder aan de berg zand gezet en bij het inhalen van de trekdraad
schuift deze naar boven tot hij tegen het rijblok stuit.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


z236
Bij het verder inhalen van de trekdraad loopt het rijblok langs de rijdraad naar boven.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


1123
Het rijblok rustend tegen de stopper die rond de rijdraad geklemd is.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007.(groter formaat)


z243
Boven aan gekomen trekst de man aan de zandlier aan het touw
en komt de grendel los.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


z246
Het zand stort zich vervolgens in een zandtrechter of direct in een vrachtwagen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


1477
De man die de 'touwtjes' in handen (in z'n rechter de zandlier en in de linker de lijn voor de grendel) heeft. Achter hem (geheel rechts op de foto) loopt de trekdraad naar het voordek.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


1070603
Via een blok op het dek, wordt de draad omgeleid naar de lier. Het blok fungeerdt dus als keerschijf.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 3 november 2010. (groter formaat)


1482
De zandlier. Met op de achtergrond de lier voor het stellen van de boom.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


1070602
De zandlier met de verbinding naar de motor die benedendeks staat. Lier en zijschroef worden door één Samofa 1 S 108 aangedreven.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, 3 november 2010.(groter formaat)


0001
Een belangrijke schakel in het geheel: de sleepbak. Het hele idee van deze manier van lossen ontstond tegen de jaren twintig van de vorige eeuw. Wel waren er al eerder andere oplossingen verzonnen om het zware werk van het zandbeugelen te verlichten, maar dit betekende een echte ommekeer.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010.
(groter formaat)


016
De sleepbak in ontgrendelde toestand terwijl hij langs
de rijdraad naar beneden komt.
Foto: Pieter Klein,
Appelscha 14 augustus 2010.(groter formaat)


015
De sleepbak in opgeklapte, vergrendelde toestand.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010.(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken