top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Wrijfhouten, Stootwillen, e.d.



Naar Menu onderdelen.




zonder
Een tjalkachtig beurtschip ligt te banken.
Op de boegen ziet men de wrijfworsten hangen.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen.(groter formaat)


zonder
Een paar wrijfworsten zijn ook te vinden op de boeg van deze kromsteven. Let ook op de boomijzers en op de kaapstander op het voordek.
Foto: Jacob Olie, Rapenburgwal Amsterdam februari 1863.
Bron Stadsarchief Amsterdam bestand 10019A000315 CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Houten wrijfhouten een een braadspil op het voordek van een stalen Botter.
Het is niet erg gebruikelijk houten wrijfhouten te zien op een pleziervaartuig.
Foto: Pieter Klein, Akkrum, voorjaar 2002. (groter formaat)


zonder
Een modern kunststoffen wrijfhout opgehangen ter bescherming van het zwaard.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden juli 2010. (groter formaat)


zonder
Steeds meer schepen varen met wrijfhouten e.d. over boord. Dit vrachtschip heeft behalve een los wrijf'hout' ook nog een lang vast deel op het berghout onder de voorbolders.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, oktober 2009. (groter formaat)


zonder
Een kunstig geknoopte stootwil / touwwil. Deze touwwil is geknoopt met een serie kruisknopen (kruiskatning) en turkse knopen. Een tijdrovende kwestie.
Foto: Pieter Klein, Wartena mei 1984. (groter formaat)


zonder
Een gebreeën stootwil / touwwil. Hier breidt men door een aantal halve steken steeds in elkaar te laten grijpen. De korte bolle wil maakt daarbij gebruik van een meelopende streng.
Foto: Pieter Klein, Maasbracht november 2011. (groter formaat)


zonder
Korte dikke stootwillen gebruikt men vlak bij het zwaard of als aanvaarzak.
Foto: Pieter Klein, Maasbracht november 2011. (groter formaat)


zonder
De leguaan zit vast dus hoort eigenlijk niet in dit rijtje thuis.
Zie voor vaste delen bij Stootwerk e.d.
Foto: Huddie Klein, Den Helder juli 2011. (groter formaat)


zonder
Op de sleepboot 'Ineke' heeft men niet moeilijk gedaan met het touw en gewoon een flinke tros dubbel of zelfs twee dubbel genomen. Het gaat daarbij meestal om hergebruik van een oude tros. Van lange trossen blijft namelijk het middelste stuk nog lang bruikbaar voor dit soort werk.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, mei 2010. (groter formaat)


zonder
Tegenwoordig is het, zoals U hier goed kunt zien, vaak vierkantgevlochten tros en niet geslagen touw.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, mei 2010. (groter formaat)


zonder
Veel sleepboten gebruik(t)en afgedankte autobanden om de klappen op te vangen. Sinds 1984 geldt echter een algeheel verbod op het gebruik van autobanden in sluizen, daardoor neemt het gebruik er van sterk af.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, mei 2010. (groter formaat)


zonder
Als werfsleepboot in Friesland hoef je maar zelden te schutten, dus zijn een paar autobanden niet tot last. Ook hier is de steven is in verband met voorkomend duwwerk voorzien van een zwaar rubberen profiel.
Foto: Pieter Klein, Wartena juni 2001. (groter formaat)


zonder
Dat soort rubberprofielen, die normaal als 'berghout' of op de duwstevens gebruikt worden, zijn ook zeer geschikt als stootwil.
Foto: Pieter Klein, Harlingen, mei 2010. (groter formaat)


Bestands revisie Januari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken