top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Het Wrikken



Zie ook de tekst Wrikken.

w1
Men kan op zeer vele manieren wrikken,
maar de beweging van de spaan blijft in principe gelijk.
Hier het wrikken met twee handen waarbij men de spaan wat dieper kan steken
waardoor men meer kracht of snelheid ontwikkelt, maar vooruit zien is er niet bij!
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


w2
Het wrikken met één hand en een korte spaan.
Het gaat niet hard, maar het is wel heel lang vol te houden
en men kan ten minste vooruit kijken en zien waar men vaart.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


w3
Tijdens de halende slag (naar het lichaam toe) houdt men de pols hoog.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


w4
Aan het eind van de slag draait men de pols naar beneden.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


w5
Tijdens de 'duwende slag' (van het lichaam af) houdt men de pols laag.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


w6
Om hem aan het eind van de slag weer omhoog te draaien.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010.(groter formaat)


w7
In ondiep water houdt men de spaan laag. Men kan dan ook een vrij korte spaan gebruiken. In diep water houdt men de spaan steiler, wat efficiënter werkt.
Foto: Han Visser, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


wrikdol
De wrikdol. Bijna alle gewrikte boten hebben een halfrond wrikgat. Een enkele heeft een plankje met daarin een wrikgat of slechts een kuiltje
en een hoogst enkele heeft een wrikdol.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 18 augustus 2010. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken