top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hefstuurhuizen en –hutten



Naar submenu stuurhutten.


zonder
Het is moeilijk te zien hoe dit systeem op het mvs 'Ursula Anette' [Fotoserie] werkt. Zijn de kettingen die we zien van het stuurwerk of zijn de er om de stuurhut omhoog te brengen?
Foto: F. Logghe, Haven van Terneuzen, 2007-2008. (groter formaat)


zonder
Motorvrachtschip 'Jakob Gotz' heeft een hefstuurhuis met een hydraulisch bewogen dubbele-schaarconstructie. Dit soort constructies werden rond 1975 reeds gebruikt.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Het hoogteverschil dat met een schaarconstructie bereikt werd, was, volgens hedendaagse maatstaven, niet al te groot.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008.
(groter formaat)


zonder
De 'Eiltank 13' heeft een enkele schaar met de cilinder aan de bovenzijde. Gezien de situatie lijkt de hoge stand hier de meest normale positie en is het dus eigenlijk een neerlaatbare stuurhut.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Ook de Gerhard E heeft een enkele schaar, dit maal zit de hydraulische cilinder in de onderste helft van de schaar.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Detailopname van de schaar-hefconstructie op de Gerhard E.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 26 juli 2008. (groter formaat)


zonder
In de jaren zeventig verscheen er een systeem waarbij de stuurhut in een soort juk opgehangen werd en daarmee dan een eind omhaag en omlaag gebracht kon worden. Bij sommige vrachtschepen kon men de stuurhut zelfs een eindje in het ruim laten zakken.
Hier ziet men een dergelijk systeem op de duwboot 'Shadow' [schepenDB]
Foto: Dieter Henken, Dordtse Kil, augustus 2018. (groter formaat)


zonder
De stuurhut in de hoge stand. Het systeem lijkt vrij eenvoudig en stabiel, toch waren de hefkolom en de schaarconstructie populairder. Het systeem schijnt het eerst toegepast te zijn op de, tussen 1963 en 1965 op de scheepswerf Schimag in Neckarsulm gebouwde, 'Lahnschepen' Lahn 25 t/m Lahn 30.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht, augustus 2014. (groter formaat)


zonder
Hier het systeem op het in 1981 gebouwde vrachtschip 'Matthias Stinnes' op dat moment varend onder de naam 'Diane' . [schepenDB]
Foto: Dieter Henken, Hirzenach, juli 2004. (groter formaat)


zonder
Mvs Allegro [schepenDB] heeft een modern hefstuurhuis met één centrale hefkolom. De stuurhut biedt niet alleen een beter uitzicht op het vaarwater, maar ook op de omgeving.... :-).
Foto: Dieter Henken (D), Koblenz 11 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Nog een containerschip met een hefstuurhuis. Het mcs 'Joëlle' (02326158)
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)


zonder
Mvs Alsvin [schepenDB] toont ons tot welke hoogtes men kan stijgen. Het is, in deze positie trouwens niet denkbeelding dat de hefkolom ontzet raakt wanneer het schip zwaar stoot of in stevige golfslag terecht komt.
Foto: Dieter Henken, Koblenz (D), 8 mei 2008. (groter formaat)


zonder
De duwboot Mon-Desir uit Oude Mirdum [schepenDB]. Aan de positie van de trap te zien, kan de stuurhut nog een flink eind omhoog.
Foto: Leo Schuitemaker, Willemstad, 14 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Ik hoop dat ze bovenin een koffiezetapparaat hebben. Een toilet zou trouwens ook wel handig zijn, want het is een heel geode om in de roef te komen. [ms Navitas in de schepenDB].
Foto: Dieter Henken, Koblenz (D), 30 mei 2008. (groter formaat)


zonder
ms Olesia [SchepenDB]. Men rekent er natuurlijk op dat zo een stuurhuis ook tijdig en ver genoeg zakt als men onder een brug door moet, dat schijnt echter niet altijd het geval te zijn en ook is de schipper soms wel eens een beetje vergeetachtig. Het komt daardoor toch vrij geregeld voor dat er met een noodstuurhuis gevaren wordt.
Foto: Leo Schuitemaker, Breukelen, 25 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Niet elk hefstuurhuis stijgt naar grote hoogte; gezien het trapje achter de stuurhut is de hefweg op de Protrans 4 [schepenDB] maar klein. Aangezien de stuurhut vak in de bovenste stand zal staan, zou men misschien beter kunnen spreken van een 'neerlaatbare' stuurhut.
Foto: Dieter Henken, Zwijndrecht, 25 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Zo te zien is de voormalige RP 88 nu een vrij gewone duwsleepboot met een fraaie stuurhut.
Foto: Evert Sikkema. Noordzeekanaal IJmuiden, juni 2008. (groter formaat)


zonder
De stuurhut van de 'Zeemeeuw' kan echter ook de lucht in en getuige de plaatjes in de database nog flink wat hoger dan dit. In combinatie met een voorruit zonder spijlen, moet dat de schipper/kapitein wel een goed uitzicht geven.
Foto: Evert Sikkema. Noordzeekanaal IJmuiden, juni 2008. (groter formaat)


zonder
Men moet natuurlijk wel het juiste trapje nemen en ookal heeft men de juiste, dan moet men wel tijdig aan het op-afstapje, halverwege denken.
Foto: Dieter Henken (D). (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken