top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scheepswerf Koningspoort, Rotterdam



Menu landzaken.


zonder
Een blik boven op de scheepswerf 'Koningspoort' Rotterdam.
Op de werf de Biesbosch aak 'Nieuwe Zorg'.
Foto: Karel Willem Vermeer, Rotterdam 7 september 2013. (groter formaat)


zonder
Een oude hijskraan en enkele oude gereedschappen moeten de sfeer van vroeger laten herleven. De werf zelf is pas in 1983 gebouwd. De scheepshelling is afkomstig van de scheepswerf "De Koningspoort" (let op DE) van de Gebroeders Barkmeijer, die gelegen was aan het Koningsdiep te Vierverlaten, Groningen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Een balschaar en een slingerpons zijn ter decoratie en informatie opgesteld. Een kanaalzwaard is tot verrijdbare picknicktafel getransformeerd.
Foto: Karel Vermeer, Rotterdam 18 december 2012. (groter formaat)


zonder
Zicht op het werfterrein (wat bijna een dubbelzegging is) met rechts de werkplaats.
Foto: Karel Vermeer, Rotterdam 18 december 2012. (groter formaat)


zonder
Hier geldt met recht: 'schijn bedriegt'. De in 'oude stijl' opgetrokken reparatiewerf werd in 1983 ten behoeve van het onderhoud aan 'historische' schepen en als aanvulling op de museumhaven gebouwd.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
De dwarshelling heeft een lengte van 38 meter, daarmee is de capaciteit toereikend voor het grootste deel van de 'historische binnenvaartvloot'.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
De werf ligt aan getijdewater, daardoor houdt men bij hoogwater er geen droge voeten. Vooral met de hedendaagse milieumaatregelen lijkt me het werken boven water toch wel wat lastig uitvoerbaar.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Dwarshellingen aan getijde water zijn vaak vrij steil. Het voordeel daarvan is dat men vaak voldoende werkruimte onder het schip heeft. Op deze foto is de bouw van de hellingwagens goed te zien.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Dat heeft echter zo zijn nadelen als je nog even wat plekjes bij wilt werken.....
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Tijd om spijkers op laagwater te gaan zoeken!
De, in het totaal, vijf hellingwagens kunnen een totaalgewicht van 150 ton naar boven brengen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


zonder
Na verloop van tijd staat men toch echt hoog en droog. Het is dus wel zaak om bij hoogwater op of van de helling te gaan. Dat bespaart heel wat energie.
Foto: Karel Vermeer, Rotterdam 18 december 2012. (groter formaat)


zonder
Op de werf de klipper Aldebaran.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam 3 november 2010. (groter formaat)


Bestandsrevisie februari 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken