>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Motorsleepboot Puma


Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Sluiskil, 27 december 2005
met dank aan Jonathan Smedeman voor de bijkomende foto's.
Menu fotoseries.


px_Puma_zij
Al jaren ligt bij het binnenrijden van Sluiskil een zeer verwaarloosde, sleepboot. Ondanks de slechte staat van onderhoud blijft het een fraai schip (geen boot!) Begin 2008 werd het schip verkocht om na een grondige opknapbeurt, vanuit Urk, weer sleepdiensten te gaan verrichten. Uiteindelijk werd het in 2014 te Kampen gesloopt. (groter formaat)


px_Puma_jona_zij
Het schip, dat voorzien is van een duwsteven, heeft een royale, hoge, roef met een ingang aan dek. De stuurhut is flink breed; de deuren bevinden zich dan ook in de achterzijde. Afm. 22 x  5.5m. Gebouwd 1956 bij Nugteren in Irnsum, Nederland. [SchepenDB]
Motor: Brons 6ED van 375 PK bij 320 tpm met motornummer 10206, bouwj. 1956.
Deze motor staat nu in het Mechanisch Erfgoed Centrum  te Dronten. (foto).
Foto: Jonathan Smedeman.(groter formaat)


px_Puma_machinekamer
Ook de machinekameropbouw is fors. Het lijkt erop als het achterste deel later bijgebouwd is. Dat gecombineerd met de aanwezigheid van een lier op het achterdek, twee reddingvlotcontainers en twee lichtmasten doet me vermoeden dat het schip voor een speciaal doel aangepast is, maar ik kan mij daarin natuurlijk vergissen. (groter formaat)


px_Puma_jona_achter
De achterkant van de machinekameropbouw toont maar liefst drie deuren. De brede beting is uitgerust met een sleephaak, daarachter nog een flinke achterroef en tenslotte het achterdek met een draadlier en een daarop aangepaste sleepbeugel.
Foto: Jonathan Smedeman. (groter formaat)


px_Puma_kont
Een echte sleepbotenkont. Sterk geveegd, laag op het water, een stevig berghout en een sterk naar binnenvallend hek.
Duidelijk zijn hier het lier en de (te hoge) sleepbeugel te zien. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken