top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hulpmiddelen bij het laden en lossen


Oude hulpmiddelen 2



Naar menu 'lading'.


schinkelhaken
Een ander grijp-knijp systeem vormen de schinkelhaken.
Deze zijn geschikt voor niet te dikke randen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010.(groter formaat)


stalen_vat
Vathaken op een stalen vat gedemonstreerd.
Foto: Han Visser, Stadskanaal, 15 mei 2010.(groter formaat)


200-liter_vat
Een stalen 200 liter vat aan de haak geslagen.
Foto: Han Visser, Stadskanaal, 15 mei 2010.(groter formaat)


schinkelhaak
De schinkelhaak van dichtbij bezien.
Foto: Han Visser. Duisburg 23 februari 2010. (groter formaat)


vathaken
Op overeenkomstige wijze als de schinkel werken ook deze haken, de haken worden achter de rand van het voorwerp gelegd en bij het hijsen zal de ketting ze stevig tegen het voorwerp trekken.
Volgens sommige bronnen werden ze voor kisten, volgens anderen voor balken, gezaagd hout, plaatstaal, en volgens weer anderen voor vaten gebruikt.
Foto genomen tijdens Hassailt, 28 juli 2007. (groter formaat)


vathaak
Het is niet altijd meer duidelijk waarvoor de diverse haken bedoeld waren.
Dit lijkt me meer iets voor houten vaten,
dan de vervaarlijke haken uit de voorgaande afbeelding.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 11 september 2010. (groter formaat)


houten_vat
Hier ziet men vathaken in werking op een houten vat. Het scheepje in kwestie is de steilsteven 'Dankbaarheid'. Het is 'geladen' met stukgoed.
Foto ingestuurd door Han Visser, Zwolle.(groter formaat)



duivelsklauw
Ook deze zogenaamde duivelsklauwen gebruiken het zelfde systeem. Zoals de afbeelding laat zien, waren ze bestemd voor het hijsen van kisten al werden kisten vaak ook in een sleng genomen.
Afbeelding: Uitg. Born, Assen.


duivelsklauw
en zo zien duivelsklauwen er dan in werkelijkheid uit. Tagrijn de Vries noemt deze soort 'dubbele duivelsklauwen' of 'twee-teensduivelsklauwen'.
Foto: Pieter Klein.
Duisburg 23 februari 2010. (groter formaat)


hijshaken
Haken werden in vele soorten en maten en voor allerhande doeleinden gemaakt. Later verdwenen ze in een oud-ijzerbak of kregen een tweede leven als hijshaak voor de bijboot of iets dergelijks. Ook nu viel weer niet te achterhalen waarvoor deze haken eigenlijk bestemd waren.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 18 augustus 2010. (groter formaat)


lossen-ms_dankbaarheid
Zogenaamd losgoed werd stuk voor stuk op het transportmiddel opgetast en dan aan wal gebracht. Hier wordt gebruik gemaakt van het hijstuig van de luxe-motor 'Dankbaarheid'. De stenen worden eerst op een 'pallet' geladen en daarna van boord gehesen.
Foto ingezonden door A. Leinenga, Franeker. (groter formaat)


walkraan
Inmiddels antiek maar in 1935 modern deze kraan waarmee de vuilniskisten volgens het systeem Faun, in en uit de dekschuiten van de stadsreiniging plaatste.
3de kostverlorenkade 1935. Collectie Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00002000653. (groter formaat)


Naar menu 'lading'.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken