top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hulpmiddelen bij het laden en lossen


Oude hulpmiddelen 1



Naar menu 'lading'.


zakkendrager
De zakkendrager. Mankracht was vroeger natuurlijk het belangrijkste 'hulpmiddel' bij het laden en lossen van schepen. Soms zonder en soms met, eenvoudige hulpmiddelen, zoals hier met een doorgesneden zak en een baalhaak, werden schepen geladen en gelost.
Foto genomen tijdens Hassailt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zakhaken
Dit soort haken werden wel bij het stouwen en sjouwen van zakgoed gebruikt, maar eigenlijk zijn het haken voor minder kwetsbare dingen
zoals stro- en hooibalen, terwijl de meest linkse speciaal voor het verzetten van kratten in gebruik scheen te zijn.
Foto genomen tijdens Hassailt, 28 juli 2007. (groter formaat)


lepelhaak
Het zespuntig lepelhaakje was bedoelt voor het transport van zakken. Meestal werden ze gebruikt op zakken van niet al te grof weefsel.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


lepelhaak
Een tienpuntig lepelhaakje was misschien bedoelt voor zakken
gemaakt van dun, fijn weefsel.
Foto: Hendrik Bijnsdorp. Ingezonden 18 april 2022. (groter formaat)


zakhaar-devries
Deze 'zakkengreep' schijnt in de Zaanstreek populair geweest te zijn.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 11 september 2010. (groter formaat)


asymetrische_zakkengreep
Deze zakkengreep met asymetrisch geplaatste greep is min of meer een ontwerp van Tagrijn de Vries uit Amsterdam. Het getoonde exemplaar is voor de linkerhand.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 11 september 2010. (groter formaat)


baalklauw
Voor het hijsen van zakgoed en balen gebruikte men onder andere deze balenklauwen. Het lijkt me in veel gevallen niet echt handig werken, maar men had nog meer hulpmiddelen.
Foto: Nico Vader. (groter formaat)


zakknijper
Voor het hijsen van zakken werd ook de zakklem (zakkenklem, zakknijper) gebruikt. De hijshaak wordt aan de ring bevestigd, waarna,
door het gewicht van de baal, de tang stevig toeknijpt.
Foto genomen tijdens Hassailt, 28 juli 2007. (groter formaat)


a95
Door de zakken bij de punten te pakken kan men er twee,
misschien zelfs drie tegelijk hijsen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 14 augustus 2010. (groter formaat)


Naar menu 'lading'.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken