Een oude postkaart met de (gemeentelijke?) hijskraan aan de turfsingel in Gouda.
Zo te zien een plaats waar heel wat verladen werd. Op de achtergrond de stellingmolen de Roode Leeuw.
Jaartal onbekend. Ingezonden door T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)
Een wel zeer forse walkraan.
Vermoedelijk bestemd om zware machinedelen aan boord te hijsen.
Inzender: Han Visser. (groter formaat)
Er waren in grote havens
natuurlijk nog veel meer voorzieningen om schepen te laden of te
lossen, waar dat niet het geval was, bracht een
hijstuig uitkomst.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 3 juli 2010. (groter formaat)
Het werk met het eigen hijstuig en schinkels.
Gouda, vermoedelijk aan het bolwerk, 1942.
Inzender: T. de Hoog, Gouda.
De stalen luiken van beurtschepen
konden blijkbaar ook nog een aardig gewicht dragen, of zouden de vaten leeg zijn?
Inzender: T. de Hoog, Gouda.
Het zelf lossen van bulkgoed bleef beperkt tot zand en grind.
Het hijsgerei wat men daarvoor ontwikkelde was de zelflosser.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)
De zelflosser werd vervangen door de dragline en later door de hydraulische kraan.
Foto: Pieter Klein. Gudsekop, Goingarijpsterpoelen, april 1993. (groter formaat)
Ook het kraancontainerschip behoort tot de schepen, die zelf laden en lossen.
Ook de bunkervaartuigen, tankers en kolenelevatoren zou men 'zelflossers' kunnen noemen.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 13-10-2011. (groter formaat)