>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hulpmiddelen bij het laden en lossen


Hijswerktuigen



Naar menu 'lading'.


walkraan
Een oude postkaart met de (gemeentelijke?) hijskraan aan de turfsingel in Gouda. Zo te zien een plaats waar heel wat verladen werd. Op de achtergrond de stellingmolen de Roode Leeuw.
Jaartal onbekend. Ingezonden door T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)


grote_walkraan
Een wel zeer forse walkraan.
Vermoedelijk bestemd om zware machinedelen aan boord te hijsen.
Inzender: Han Visser. (groter formaat)


a88
Er waren in grote havens natuurlijk nog veel meer voorzieningen om schepen te laden of te lossen, waar dat niet het geval was, bracht een hijstuig uitkomst.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 3 juli 2010. (groter formaat)


lossen2
Het werk met het eigen hijstuig en schinkels.
Gouda, vermoedelijk aan het bolwerk, 1942.
Inzender: T. de Hoog, Gouda.


lading-ds
De stalen luiken van beurtschepen konden blijkbaar ook nog een aardig gewicht dragen, of zouden de vaten leeg zijn?
Inzender: T. de Hoog, Gouda.


a89
Het zelf lossen van bulkgoed bleef beperkt tot zand en grind. Het hijsgerei wat men daarvoor ontwikkelde was de zelflosser.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


a87
De zelflosser werd vervangen door de dragline en later door de hydraulische kraan.
Foto: Pieter Klein. Gudsekop, Goingarijpsterpoelen, april 1993. (groter formaat)


kraancontainerschip
Ook het kraancontainerschip behoort tot de schepen, die zelf laden en lossen. Ook de bunkervaartuigen, tankers en kolenelevatoren zou men 'zelflossers' kunnen noemen.
Foto: Dieter Henken, Rotterdam 13-10-2011. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken