top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Koppellieren



Naar menu Draadlieren.
Naar menu Duwvaart.


zonder
Een gewoon, traditioneel, koppellier aan boord van de 'CFNR 953'. De lier wordt gewoon met spierkracht bediend en kent meestal twee 'versnellingen'. Eentje voor het inhalen en vieren van de draad en eentje voor het aanspannen van de staaldraad. Bij dat laatste speelt het eigen lichaamsgewicht vaak een belangrijke rol.
Foto: Jan Meppelink, Papendrecht, 14 juli 2008. (groter formaat)

zonder
Een koppellier en de koppeling die daarmee tot stand gebracht wordt.
Ten einde de kracht waarmee de vaartuigen tegen elkaar getrokken worden nog verder te vergroten worden de draden vaak één of tweemaal tussen de bolders op de verschillende schepen heen en weer genomen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 24 februari 2008. (groter formaat)

zonder
De koppellier op een kopbak. Aangezien het ankergerei en vaak ook een boegschroef op de kopbak zit, moet ook deze stevig gekoppeld kunnen worden. Als men goed kijkt ziet men op het dek bij het wiel van de lier een pedaaltje waarmee men het wiel, dat flink in de rondte gaat als men de lier vrij geeft, kan afremmen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 4 juni 2008. (groter formaat)

zonder
Een duwbak met weer een iets ander model koppellier. De bolders op duwstellen hebben, als de ruimte dat tenminste toelaat, om de slijtage aan de bolder te beperken, vaak een wat grote diameter dan eigenlijk nodig is.
Foto: Arie Lentjes, Maasvlakte, Mississippihaven, 14 maart 2010. (groter formaat)

zonder
De duwsleepboot 'Orion' [Fotoserie] beschikt over een hydraulisch koppellier, dat, door het ontbreken van een groot spaakwiel, een erg lage bouw heeft.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)

zonder
Vanwege de geringe rek gebruikt men voor de koppeldraden altijd staaldraad, maar de binnenvaart zou de binnenvaart niet zijn als er geen uitzonderingen waren. Hier gebruikt men een Dyneema tros. Alhoewel de tros meer rek vertoont heeft kunststof onder de natte omstandigheden aan boord van een schip duidelijke voordelen.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 15 mei 2010. (groter formaat)


Bestandsrevisie november 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken