top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Duwsleepboot Orion



Naar menu duwvaart.
Naar menu sleepvaart.
Naar menu fotoseries.

zonder
De sleepboot 'Orion' werd in 1955 door L.G. van Winssen uit Maasbracht als 'Gerda' in de vaart gebracht.
Het schip mat 17,36 x 4,46 x 1,56m en werd bij Huisman te Rohel gebouwd.
De voortstuwing geschiedde middels een 158pk Deutz. [DB 02309290]
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart.(groter formaat)


zonder
Zeven eigenaren later heeft het schip al een flinke gedaante verwisseling ondergaan en de naam 'Orion' gekregen. Het schip, op de foto nog zonder duwsteven, vaart tussen 1982 en '88 onder H. Noorda uit Hellevoetsluis. De Deutz is dan vervangen door een 710pk GM.
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart.(groter formaat)


zonder
Nogmaals circa 28 jaar verder ligt de duwsleepboot 'Orion' tijdens de Sleepbootdagen in Zwartsluis. In tussentijd heeft het schip een duwsteven en, alhoewel nauwelijks te zien, een hydraulisch hefbare stuurhut gekregen.
Foto: Huddie Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Sinds 1999 vaart schipper L.A. Lagerburg uit Purmerend met het schip. Het schip heeft achteraan wel erg weinig vrijboord, maar zolang je daarop ingericht bent is dat alleen bij het schilderen en tijdens vorstperiodes een bezwaar.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
In de machinekamer staat nog steeds een 710pk GM of het nog dezelfde is als die er in 1963 in gezet werd kan ik U niet vertellen. De motor zuigt zijn lucht van buiten aan, wat het functioneren van de motor ten goede komt.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Op het achterdek bevinden zich twee compacte hydraulische koppellieren.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010.(groter formaat)


zonder
Een kijkje in de stuurhut.
De rechter helft met onder andere de besturing en de marifoons.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010.(groter formaat)


zonder
Het middendeel met onder de lessenaar het radar en verder de bochtaanwijzer, GPS en windrichting en snelheidsmeting.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010.(groter formaat)


zonder
En tot slot de linker, de bakboords-, helft met de één-handel-bediening voor de motor en het schakelpaneel met de nodige toeters en bellen.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010.(groter formaat)


Bestandsrevisie april 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken