>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorvrachtschip Ursula-Anette


Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's: F. Logghe, Haven van Terneuzen, 15 december 2007 en 27 januari 2008
Menu fotoseries.

px_Ursula_zij
De Ursula Anette werd in 1943 bij scheepswerf Meijer te Zaltbommel als WTAG 146 gebouwd. Het schip meet 80 x 9 x 2,5m en is thans 1156 ton groot. De motor is 640pk MWM van het type RH 438 SU.
WTAG staat voor Westfälische Transport AG die in Dortmund was gevestigd. SchepenDB.
(groter formaat)


px_Ursula_den_voordek
De leeftijd is het schip aan te zien; men kan de ribben tellen. Merk ook de klinknagels van de originele den. (groter formaat)


px_Ursula_stuurhut
Het achterschip.(groter formaat)


px_Ursulla2_den2b
Het schip heeft gebogen luiken van een nogal vreemde makelij.


px_Ursulla2_den2
Bij het verhogen van de den heeft men ook de oude den van uitwendige denstutten voorzien. Langs de den loopt een schuin vlak waarop de luikenwagen spoort.
(groter formaat)


px_Ursulla2_kop
De kop heeft niet het model wat men bij het achterschip zou verwachten, ook lijkt deze gelast i.p.v. geklonken. Zo te zien heeft men er een nieuw voorschip aangezet!
Het schip kan overigens dringend een laagje teer gebruiken! (groter formaat)


px_Ursulla2_roef
De roef toont de bekende vorm voor grote kasten. De roef is echter voorzien van moderne, grotere, ramen, die dwars door de oude strips van de schuifblinden gezet zijn. Aan de voorzijde is de roef verlengd. (groter formaat)


px_Ursulla2_stuurhut
De hefstuurhut van het schip. Deze werkt met een schaarconstructie iets wat men in de begin periode van de hefstuurhuizen wel vaker zag, maar het later afgelegd heeft tegen de hydraulische zuil. (groter formaat)


px_Ursula2_kont
Het achterschip toont een echte kastenkont. Doordat de stuurhut vroeger geheel achterop stond is daar nu een zeer ruim achterdek. De Ursula-Anette beschikt over twee roeren. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken