>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Duwstevens & Duwneuzen


Naar Menu duwvaart.


zonder
Het achterschip van het voormalig sleepschip 'Elisabeth' [SchepenDB]. Zou het zich aan het voorschip bevinden dan zou men het een duwneus of een duwplatform noemen. Zou het nu een duwachtersteven of zo iets genoemd worden?
De vertikale delen noemt men de duwknieën.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, juni 2008. (groter formaat)


zonder
Het ms 'Graveland' met als thuishaven Arnhem, heeft een soortgelijke constructie op het voorschip. In dit geval is duwplatform een juiste benaming, maar de term lijkt inmiddels in onbruik te geraken.
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 28 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Een duwsteven aan een zeer forse splijtbak.
Het gaat hier waarschijnlijk om een zeegaande bak.
Foto: Jan Meppelink, Hardinxveld, 30 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De duwbakkenneus van de vrachtduwbak Tongelaar wordt rechtgetrokken. De reden daarvoor is me niet bekend. De andere zijde van de bak is namelijk ook al vlak.
Foto: Jan Meppelink, Nijmegen, 26 juni 2006. (groter formaat)


zonder
De voorzijde 45 meter duwbak.
De brede vlakke steven maak verdere aanpassingen overbodig.
Foto: Pieter Klein, Meppel, maart 2001. (groter formaat)


zonder
Ook de kopbak van het koppelverband 'Veronique I + II' heeft een duwbakkenneus.
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, maart 2007. (groter formaat)


zonder
De duwsteven en de duivetil op de Daeng-V. [Fotoserie]
Foto: F. Logghe, Zelzate, december 2005. (groter formaat)


zonder
De duwsleepboot en tevens voorspanboot 'St Hildegard' is voorzien van twee stevige duwkniën.
Foto: Dieter Henken, Lorelei juli 2005. (groter formaat)


zonder
Je hoeft geen echte duwneus te hebben om te kunnen duwen. Elke vertikale steven met een beetje breedte voldoet. Hier vormt de kempenaar 'The-An VII' een koppelverband met een elevatorbakje.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


zonder
Bij spitsen gebruikt men vaak een zeer bijzondere constructie om te kunnen duwen. Hier de 'Pourtout' die voorzien is van een hydraulisch gedempt koppelstuk met als duwschip de 'Protea' die een zware half-ronde steven gekregen heeft. [fotoserie]
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


Bestandsrevisie Januari 2021


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken