top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Koppelverband met de spitsen Protea en Pourtout



Een bijdrage van: F. Logghe.
Foto's, tenzij anders vermeld: F. Logghe.
Menu fotoseries.


px_koppelverband_voor
Het koppelverband bestaat uit de Franse spits Pourtout en als pousseur de Belgische spits Protea. [SchepenDB (Protea)] (groter formaat)


px_koppelverband_koppelstuk
Het 'koppelstuk': Een hydraulisch? gedempte 'afhouder' aan de kont van de Pourtout en een zware ronde steven aan de kop van de Protea. Houden de schepen op veilige afstand van elkaar. De werkelijke verbinding komt tot stand met twee stevige koppeldraden, die via de achterbolders op de Pourtout naar een 'spaninrichting' midscheeps op haar roef lopen. Let op de schuurplaten, die op spitsen altijd rijkelijk aanwezig zijn. (groter formaat)


px_koppelverband_voorschip_roef
De paviljoenroef van de Pourtout. Helaas is er weinig van de spaninrichting te zien. (groter formaat)


px_koppelverband_voorschip_kop
De kop en de Belgische luikenkap op de Pourtout. (groter formaat)


px_koppelverband_voorschip
Nog een totaal aanzicht van de Pourtout. (groter formaat)


px_koppelverband_achter
De Protea werd bij Plaquet in Peronnes in 1961 gebouwd. Het schip wordt door een Berliet 260pk aangedreven. Duidelijk is te zien dat door het gewicht van motor, fundatie, tanks en andere toebehoren de Protea van 'achteren' veel dieper ligt dan de Pourtout. (groter formaat)


px_koppelverband_Protea_roef
Het achterschip van een Plaquet-spits. De Protea heeft een ruime roef, met airconditioning, en een aluminium friese luikenkap. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken