>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Houtconstructies.


Naar deel 2.
Alle tekeningen: Pieter Klein.


dnaad

DROGE NAAD CONSTRUCTIE.


De droge-naden worden in de tekening gevormd door de donkere houten hoekstukken. Links vormt de droge-naad constructie zowel het lijfhout als een deel van de scheepshuid. Rechts de constructie zoals die tussen dek en roef toegepast werd. De horizontale delen zijn de dekdelen van het gangboord. De zwarte stroken stellen de breeuwnaden voor. (groter formaat)


karveel
Links de ligging van de gangen bij een overnaads gebouwd schip, dit noemt men klinkerbouw en rechts de gangen van een gladboordig schip, dit noemt men karveelbouw. Tussen de houten delen: de breeuwnaden. (groter formaat)


rozenbout
Enige bevestigingsmaterialen: een rozenbout (A), een presenningnagel (B), een gewone nagel of spijker (C) en een dook of duvel (D). (groter formaat)


Zitters, leggers, staanders...

spant1
De constructie tussen vlak en zijde.
K
L
S
O

(groter formaat)


Het zeilwerk

zeilwerk1
Het zeilwerk.
M
Z
K
O
V
Kl
Vs
mastkoker, kokerwangen, mastposten.
mastbank, zeilbalk.
knieën.
oplangers, spanten.
voordewinder.
klamp.
vulstuk, klamp.
(groter formaat)


Stevenaanzet bij een Zomp

steven4
De stevenaanzet zoals die bij een Zomp toegepast werd.
(groter formaat)


Stevenaanzet kromsteven

kromsteven0
Het begin van het oprichten van de stevenbalk bij bepaalde kromstevens.
De kielgang wordt aan het uiteinde tot de breedte van de steven versmald en met één of twee vulstukken opgebogen.
In de bovens tekening is het uiteinde van de kielzool en het vulstuk getekend.
Bij de onderste tekening is hierop de kielgang geplaatst.(groter formaat)


kromsteven1
In de bovenste tekening is de steven geplaatst. In verband met de nerf van het hout, die voor de sterkte bij de aanhechtingspunten van groot belang is, bestaat de steven uit de eigenlijke steven (S) en een vulstuk of knoop (K). Aan de voorzijde van de onderkant van de steven is een redelijk scherp toelopend deel, de loefbijter (L) gevormd. In steven en knoop zijn sponningen voor de gangen geschaafd.

In de onderste tekening is de kielgang verlengd met twee delen (V), die in deze tekening echter niet zover oplopen als ze in werkelijkheid wel doen.
Alle verschillende onderdelen worden stevig met duvels aan elkaar gepend. Wanneer daarna ook nog de leggers aangebracht worden, ontstaat er een solide geheel. (groter formaat)


Stevenaanzet met legger

steven
L
SB
S

(groter formaat)



Stevenaanzet met knie

steven2
K
L
SK
SS

(groter formaat)


Achterstevenbalkaanzet

achtersteven1
KG
AS

(groter formaat)


Achterstevenbalkaanzet met klamp

achtersteven2
AS
DK
S

(groter formaat)


Achterstevenbalkaanzet met knoop

achtersteven3
t
AS
Kn
S

(groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken