Een bevrachtingsboekje uitgegeven door de bevrachtingscommissie Rotterdam
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De plaatsen waar men gasolie kon bunkeren waren, omdat het er nog niet zoveel waren,
belangrijk.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Dit exemplaar werd in gebruik genomen omdat de eerste vol was of verloren gegaan is.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het boekje werd afgegeven voor de klipper
'Lauda Ducem' 36,7m lang, 270 ton groot en uitgerust met 3 ruimen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het eerste reisje is
op 4-10-1939 en gaat met steenkolen van Stein naar Rotterdam. Linkerblad
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het rechterblad toont ons de ladingen en financiën, daaronder een groot aantal
binnenvaartzegels.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Al met de tweede reis zat men midden in de oorlog. Aan het boekwerkje valt dat niet
direct te zien.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De vrachtprijzen, maar ook de leges voor de bevrachtingscommissie,
zijn echter wel fors gestegen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Was de leges voor de oorlog 2% al spoedig stijgt deze naar 7%.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Voor ledige reizen
heeft men toestemming van de commissie nodig, ook wordt er aan tekening
gemaakt van het feit dat het gezin aan boord woont.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Na een reisje kunstmest Stein-Veghel volgt rogge naar Utrecht, Rotterdam en Amsterdam.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De vrachtprijs schommelt een beetje, maar het gaat er uiteindelijk om wat men er aan
over kon houden. Het waren geen vette jaren toen.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het najaar van '42 laat een stijging van vrachtprijzen zien. De helft van de reizen is
echter leeg terug naar Venlo. Daar verdient men niets mee!
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De commissie is nog steeds 7% en op de zegeltjes prijkt nog de Nederlandse leeuw.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
De winter van 42-43 moet de schipper in Amsterdam doorgebracht hebben. In april gaat hij
weer leeg terug naar Venlo.
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)
Het boekje stopt met een aantekening op 23 mei 1943. Komt het schip stil te liggen of wordt
de vracht op andere wijze verdeeld?
Inzender: Pieter Boers. (groter formaat)