>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Auto aan boord 1


Naar menu.


velghaak
Met behulp van vier hijsbanden met aan elk twee velghaken
wordt de auto aan de haak geslagen.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


auto_in_de_hijs
Een stalen juk zorgt voor de benodigde afstand tussen de hijsbanden.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


telescopische_autokraan
Een telescopische autokraan. De auto hangt nu net boven de ingebouwde 'garage'.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


autogarage
Een zeer royale herft met hydraulisch herftluik fungeert als garage. Moet men dit nu een autoherft of misschien een garageherft of misschien
toch gewoon een garage noemen?
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


beun
Op het motortankschip Impuls [schepenDB] is de auto goed beschermd tegen overkomend water. Een kleedje er over en ook regenwater kan geen kwaad.
Tegen de zijwand een hijsjuk.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 2 juli 2008. (groter formaat)


auto-beun
Hier is te zien dat de auto in een soort kooiconstructie staat.
Het juk wat we zien is dus waarschijnlijk voor een ander model.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 2 juli 2008.(groter formaat)


cupido6003903
Op de meeste schepen staat de auto echter gewoon op de roef
zoals hier op het mvs Cupido [E> schepenDB].
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 23 september 2007. (groter formaat)


auto-jagrie
De kempenaar Jagrie uit Maasbracht, met de auto op het middenherft.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart 9 september 2007. (groter formaat)


jagrie2301763
Voordat de autokraan gemeen goed werd hadden veel schepen de auto op het middenherftdek of de luikenkap staan. Met behulp van houten of aluminium rijbruggen werd de auto aan en van boord gezet. Zoals hier op de Jagrie.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007. (groter formaat)


auto-jagrie2301763
De schipper van de Jagrie beschikt over zowel korte als lange rijbruggen.
Helaas is het middenherftluik bij deze opstelling niet meer bruikbaar.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart 9 september 2007. (groter formaat)


kempenaar_elisabeth
ms. Elisabeth [E> schepenDB] meert af om de auto aan de wal te zetten.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)


elisabeth3030914
De auto wordt van het herftdek van ms. Elisabeth gereden.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)


elisabeth3030914
Halverwege van het herftdek en de rijbruggen.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)


qq2
Geheel op de rijbruggen, het moeilijkste zit erop.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)


hoop en vertrouwen
Maar in bijzondere gevallen kan de auto ook op de luikenkap staan.
Foto: Pieter Klein 1975. (groter formaat)


hijskooi
Aan boord van de 'Adventure' heeft men een hele kooi voor de auto gemaakt. Zo loopt men minder kans de auto tijdens het luchttransport te beschadigen. Een stel kunststof wrijfhouten moeten voorkomen dat het dek beschadigd.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 23 juli 2008. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken