Met behulp van vier hijsbanden met aan elk twee velghaken
wordt de auto aan
de haak geslagen.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)
Een stalen juk zorgt voor de benodigde afstand tussen de hijsbanden.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)
Een telescopische autokraan. De auto
hangt nu net boven de ingebouwde 'garage'.
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)
Een zeer royale herft met
hydraulisch herftluik fungeert als
garage. Moet men dit nu een autoherft of misschien een garageherft of misschien
toch gewoon een garage noemen?
Foto: G. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)
Op het motortankschip Impuls [schepenDB]
is de auto goed beschermd tegen overkomend water. Een kleedje er over en ook regenwater kan geen kwaad.
Tegen de zijwand een hijsjuk.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 2 juli 2008. (groter formaat)
Hier is te zien dat de auto in een soort kooiconstructie staat.
Het juk wat we zien is dus waarschijnlijk voor een ander model.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 2 juli 2008.(groter formaat)
Op de meeste schepen staat de auto echter
gewoon op de roef
zoals hier op het mvs Cupido
[E>schepenDB].
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 23 september 2007. (groter formaat)
De kempenaar Jagrie uit
Maasbracht, met de auto op het middenherft.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart 9 september 2007. (groter formaat)
Voordat de autokraan gemeen goed werd hadden veel schepen de auto op het
middenherftdek of de luikenkap staan. Met
behulp van houten of aluminium rijbruggen
werd de auto aan en van boord gezet. Zoals hier op de Jagrie.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007. (groter formaat)
De schipper van de Jagrie beschikt over zowel korte als lange rijbruggen.
Helaas is het middenherftluik bij deze opstelling niet meer bruikbaar.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid-Willemsvaart 9 september 2007. (groter formaat)
ms. Elisabeth [E>schepenDB] meert af om de auto aan de wal te zetten.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)
De auto wordt van het herftdek van ms. Elisabeth gereden.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)
Halverwege van het herftdek en de rijbruggen.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)
Geheel op de rijbruggen, het moeilijkste zit erop.
Foto: Leo Schuitemaker, Wilhelminakanaal 4 mei 2007. (groter formaat)
Maar in bijzondere gevallen kan de auto ook op de
luikenkap staan.
Foto: Pieter Klein 1975. (groter formaat)
Aan boord van de 'Adventure' heeft men een hele kooi voor de auto gemaakt.
Zo loopt men minder kans de auto tijdens het luchttransport te beschadigen.
Een stel kunststof wrijfhouten moeten voorkomen dat het dek beschadigd.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 23 juli 2008. (groter formaat)