top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spijsolietanker Alvracht 3

Deel 1



Een bijdrage (tekst en afbeeldingen) van Jos Telleman, Zwijndrecht.

Naar Menu fotoseries.
Naar deel 2.

M.T.S. "ALVRACHT 3"
Scheepstype: Luxe-motor met spitsenmaat.
L x B x D: 38.65 x 4.98 x 1.85, 202 ton.
Bouwjaar: 1917 Bouwwerf: Paans-Rodevaart
1ste Motor: Kromhout 45 pk.
2de Motor: MAN 115 pk Bouwjaar: 1948
3de Motor: Bolnes 3 cilinder 150 pk, 475 t.p.m. Bouwjaar: 1963
Brandmerk: 3978 B 1929 Rotterdam
Europanummer: 2303978  
Gebouwd als gewoon vrachtschip, later voorzien van tanks onder de luikenkap.
In 1963 kreeg ze één losse tank met 12 compartimenten voorzien van spiralen: inhoud: 220 m3 (zie foto's)

Pomp: Stoompomp, gevoed vanaf de wal: capaciteit: 150 m3/u.
Tijdens de 'Alvrachtperiode' heeft de Alvracht 3, in Emmerich am Rhein bij de Unichema, nog een jaar als aanlegsteiger dienst gedaan. Dat was om, bij lage waterstanden, de schepen beter te kunnen afmeren.
De Alvracht 3 is in 1979 naar Engeland gegaan, om daar als waterschip te gaan varen.



alvracht3foto-telleman01
De Alvracht 3 als tankschip met de tanks onder de luiken, bij het invaren van de Nassauhaven, geladen voor van den Bergh & Jürgens.
Foto: 1957, inzender: J. Telleman. (groter formaat)


alvracht3foto-telleman02
De inbouw van de nieuwe tanks in 1963. De 12 nieuwe tanks van Alvracht 3 zijn van tevoren gemaakt bij Scheepswerf Hoebee aan het Wantij in Dordrecht. Zoals u ziet is het één grote bak met, 6 tanks aan bakboord en 6 aan stuurboord, dat i.v.m het laden van diverse partijen voor de Calvė, Delft. Alles was al zo goed klaar, ook de leidingen, afsluiters en de stoompomp waren geïnstalleerd.
Op de voorgrond de hellingsporen van de dwarshelling.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963. (groter formaat)


hoebee
Advertentie Hoebee
Born Schippersalmank 1979. (groter formaat)


alvracht3foto-telleman03
De oude tanks, die vroeger onder de luiken lagen, zijn verwijderd en alles is schoongemaakt. Er wordt ook nog wel aan het roer gewerkt.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963 (groter formaat)


alvracht3foto-telleman04
Hier kan men goed de spanten en de kattesporen zien. Op de kattesporen worden blokken hout gelegd als bescherming. De den is verwijderd. Links op de werf een flinke kast, rechts een beurtscheepje.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963 (groter formaat)


alvracht3foto-telleman05
Hier hangt de tankbak met 12 tanks in de drijvende bok met de touwen klaar om de hele zaak te sturen.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963. (groter formaat)


alvracht3foto-telleman06
Hier hangt het tankbak al tussen de gangboorden en het is krap zat, maar de tankbak zakt nog steeds. Zoals u ziet is het een precies karwei, want zoals het spreekwoord zegt met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963. (groter formaat)


alvracht3foto-telleman07
Het tankbak staat op de kattesporen met daartussen de houtblokken, de hijsdraden van de bok worden losgemaakt. Let op het fraaie houten machinekamerdeurtje!
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963. (groter formaat)


alvracht3foto-telleman08
Hier kan u zien dat de stoompomp (het witte ding op de voorgrond), leidingen en afsluiters grotendeels aangesloten zijn. De tankbak moet nu nog vastgelast worden. Voordeel van het vooraf pasmaken is dat, als alles direct past, het schip maar heel kort uit de roulatie is. En dat in het begin jaren zestig!
Inzender: Jos Telleman. Foto: Dordrecht 1963. (groter formaat)


Naar deel 2: meer dan 40 jaar later in Londen.
Naar Menu fotoseries.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken