>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spijsolietanker Alvracht 16


Deel 1


Een bijdrage ( tekst en afbeeldingen) van Jos Telleman, Zwijndrecht.

Naar deel 2.
Naar Menu fotoseries.


alvracht16-00
In 1957 werd bij de Weerter Scheepsbouw Maatschappij het casco voor de Alvracht 16 gebouwd.
Rechts op de voorgrond een plaatwals.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-01
Het schip mat 59.55 x 7.45 x 2.52 m. Het laadvermogen bedroeg 664 ton.
De motor: Bolnes 7 cilinder 350 pk 475 tpm Bouwjaar: 1957
12 losse tanks met spiralen 1 Houttuinpomp met een capaciteit van 250 m3. Het schip werd bij Bodewes-Millingen afgebouwd.
Het schip was dubbelwandig ook de bodem! Dit was toendertijd bij de Alvracht-schepen niet vanwege de eventuele (milieu)risicos bij een aanvaring, maar om de afkoeling van de lading te beperken. Geen overbodige luxe zou men zeggen als men de plaatjes op deze pagina ziet. Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957.
(groter formaat)


alvracht16-02
De fraai gelijnde kop van de Alvracht. Duidelijk zijn de stapels/stapelingen te zien.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-03
Het is duidelijk dat er bij dit schip niet alleen aan laadvermogen is gedacht. Het achterschip is sterk geveegd. De Alvracht 16 had geladen een snelheid van ongeveer 18 tot 19 km op stil water, wat een behoorlijke snelheid was voor een dergelijk schip. Het was bij Alvracht een van de snelste schepen. Opvarig van Zwijndrecht kmr 978 naar Emmerich a/d Rhein kmr 854 (124 km) deed het schip, met 750 ton geladen, in 10 uur. Het schip kon meestal niet meer dan 750 vet laden omdat het te weinig inhoud had. Met koude olie, zoals sojaolie of raapolie, kon er krap 800 ton in. Meestal voer het schip, i.v.m de diepgang, met 500 à 600 ton naar Kleve en Overschie. Naar Kleve was de max. diepgang 2.20 meter en naar Overschie 2.40 meter.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-04
Met man en macht wordt er aan het schip gewerkt. Zo te zien nadert de dag van de tewaterlating.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-05
En daar gaat hij dan! Let hoe de stapelbalken staan.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-06
De tewaterlating is een feit.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)


alvracht16-07
Het werfpersoneel wordt wrikkend weer aan boord gebracht.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Weert 1957. (groter formaat)

Naar deel 2.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken