top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spijsolietanker Alvracht 16

Deel 2



Een bijdrage ( tekst en afbeeldingen) van Jos Telleman, Zwijndrecht.

Naar deel 1.
Naar Menu fotoseries.


alvracht16-08
Na de tewaterlating neemt de reis naar Millingen aan de Rijn een aanvang.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Kanaal Wessem-Nederweert,1957. (groter formaat)


alvracht16-09
Het sleepbootje Voluntas Dei is niet al te groot, maar blijkt zijn taak gewassen te zijn.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Sluis Panheel 1957. (groter formaat)


alvracht16-10
De Alvracht 16 wordt bij het invaren van de sluis te Panheel luidblaffend begroet.
Inzender: Jos Telleman.
Foto: Sluis Panheel 1957. (groter formaat)


alvracht16-11
Het is wel duidelijk dat de Alvracht niet veel breder had mogen zijn.
Inzender: Jos Telleman. Foto: Sluis Panheel 1957. (groter formaat)


alvracht16-12
De Alvracht 16, nog niet verlengd, varend voor het Algemeen Vracht Kantoor NV.
Inzender: Jos Telleman. (groter formaat)

alvracht16-13
In oktober 1965 werdt het schip bij Hoebee-Dordrecht verlengd van 59.55 naar 67.21 meter en van kalffdekken voorzien. Dat bracht de maximale diepgang naar 2.72m.
Ze was toen 825 ton en had 14 tanks met een totaal inhoud van 911 m3. Schepen DB Europanummer: 2309952. In 1972 werd de motor vervangen door een 561 pk sterke Bolnes 5 DNL 5 cilinder 500 t.p.m., wat het schip heel wat sneller maakte.
De verwarmingsketel is in 1979 verwijderd en werd er, voor de verwarming, overgeschakeld op stoom van de wal.
Inzender: Jos Telleman. (groter formaat)


caucasia1.jpg
Het schip kreeg in 1992  bij Van Ommeren de naam "Caucasia" en werd in de zomer van 1997 omvangrijk verbouwd bij Hoebee. Er werd, in verband met de vaart naar Overschie, een 270 pk sterke (Scania) kopschroef geplaatst. In 1998 heeft ze roestvrije verwarmingsspiralen gekregen. Eind oktober 2000 is ze, in het kader van vlootsanering van Vopak Vegoil Barging B.V.-Vlaardingen, in s'Gravendeel gesloopt .
Het was in 1965 één van de eerste schepen op de Rijn die was voorzien van marifoon.
Inzender: Jos Telleman. (groter formaat)


Naar deel 1.
Naar Menu fotoseries.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken