RHENUS 92

  • Eerst bekende gegevens
  • Gebouwd met de naam Rhenus 92
  • Bouwjaar 1937
  • Bouwwerf Schimag, Mannheim, Duitsland
  • Rederij Fendel
  • 1ste eigenaar Fendel Schiffahrt AG in Mannheim
  • Nationaliteit Duitsland,
  • Extra informatie Dit schip was echt een bijzonderheid omdat dit sleepschip ook uitgerust was met een complete hulp voortstuwingsinstallatie, niet achterop het schip maar voorop. Waarschijnlijk het eerste schip met kopschroeven. De werkelijke bijzonderheid van dit schip was niet direct zichtbaar maar bevond zich onder water. Hulp voortstuwingDe twee scheepsschroeven waren namelijk ook voorop het schip geplaatst. Het schip werd dus niet, zoals toen zeker gebruikelijk, door haar schroeven aan het achterschip voortgestuwd maar door schroeven, aan weerszijde aan de voorsteven die het water aanzogen en via de beide zijden van de voorsteven het water naar achteren stuwde.De beide Deutz dieselmotoren waren achter de schroeven geplaatst en de twee schroefassen staken schuin, als het ware in de vorm van de kop van het schip mee, naar voren, richting voorsteven, waaraan de drie blad schroeven waren bevestigd. Deze scheepschroeven draaiden in een eigen rondom gesloten tunnel, dus een soort lange straalbuis. Een straalbuis aan stuurboord van de voorsteven en de andere aan bakboord van de steven. De straalbuizen waren op het diepste punt op gelijke hoogte van de bodem van het schip.KanaalvaartDe RHENUS 92 werd gebouwd met relatief weinig motorvermogen, was dan ook ontworpen als sleepschip voor de Rijnvaart maar kon zelfstandig varen op de Duitse kanalen. Men wilde onderzoeken of schepen, met de schroeven aan het voorschip, op deze manier, minder schade zouden veroorzaken aan de kanaaloevers. Het schip had namelijk nauwelijks of geen hekgolf. Of dit ook werkelijk tot de gewenste resultaten heeft geleid is niet bekend. Feit is wel dat na de RHENUS 92, geen schepen van een dergelijk type meer zijn gebouwd. Bron: Jos HubensAmbassadeur De Binnenvaart
  • Laatste naam Corjan
  • Scheepstype Motorvrachtschip
  • Gesloopt in 1995
  • EU nummer 2313366
  • Eigenaar J. Pol in Vreeswijk

Mutatie

  • # Jaar Scheepsnaam Eigenaar
  • 1. 1937 Rhenus 92 Fendel Schiffahrt AG in Mannheim
    Gegevens mutatie 1

    ScheepstypeSleepvrachtschip
    EU-/ENI nummer
    EigenaarFendel Schiffahrt AG in Mannheim

    Tonnage951
    Lengte6700
    Breedte820
    Diepgang252
    Voortstuwing
  • 2. 1963 Rhenus 92 Fendel Schiffahrt AG in Mannheim
    Gegevens mutatie 2

    ScheepstypeMotorvrachtschip
    EU-/ENI nummer
    EigenaarFendel Schiffahrt AG in Mannheim

    Tonnage891
    Lengte6700
    Breedte820
    Diepgang252
    VoortstuwingMWM 525 pk
  • 3. 1971 Rhenus 92 Fendel Stinnes AG in Duisburg
    Gegevens mutatie 3

    ScheepstypeMotorvrachtschip
    EU-/ENI nummer
    EigenaarFendel Stinnes AG in Duisburg

    Tonnage891
    Lengte6700
    Breedte820
    Diepgang252
    VoortstuwingMWM 525 pk
  • 4. 1972 Mar-Janke J. Pol in Vreeswijk
    Gegevens mutatie 4

    ScheepstypeMotorvrachtschip
    EU-/ENI nummer2313366
    EigenaarJ. Pol in Vreeswijk

    Tonnage890
    Lengte6700
    Breedte820
    Diepgang252
    VoortstuwingMWM 525 pk
  • 5. 1973 Corjan J. Pol in Vreeswijk
    Gegevens mutatie 5

    ScheepstypeMotorvrachtschip
    EU-/ENI nummer2313366
    EigenaarJ. Pol in Vreeswijk

    Tonnage900
    Lengte6705
    Breedte820
    Diepgang252
    VoortstuwingMWM 525 pk
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart - Rhenus 92