Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart - Rhenus 92
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart - Rhenus 92
Foto: Willem Keizer - Corjan
1 / 4
RHENUS 92
Eerst bekende gegevens
Gebouwd met de naamRhenus 92
Bouwjaar1937
BouwwerfSchimag, Mannheim, Duitsland
Rederij
Fendel
1ste eigenaarFendel Schiffahrt AG in Mannheim
NationaliteitDuitsland,
Extra informatieDit schip was echt een bijzonderheid omdat dit sleepschip ook uitgerust was met een complete hulp voortstuwingsinstallatie, niet achterop het schip maar voorop. Waarschijnlijk het eerste schip met kopschroeven. De werkelijke bijzonderheid van dit schip was niet direct zichtbaar maar bevond zich onder water. Hulp voortstuwingDe twee scheepsschroeven waren namelijk ook voorop het schip geplaatst. Het schip werd dus niet, zoals toen zeker gebruikelijk, door haar schroeven aan het achterschip voortgestuwd maar door schroeven, aan weerszijde aan de voorsteven die het water aanzogen en via de beide zijden van de voorsteven het water naar achteren stuwde.De beide Deutz dieselmotoren waren achter de schroeven geplaatst en de twee schroefassen staken schuin, als het ware in de vorm van de kop van het schip mee, naar voren, richting voorsteven, waaraan de drie blad schroeven waren bevestigd. Deze scheepschroeven draaiden in een eigen rondom gesloten tunnel, dus een soort lange straalbuis. Een straalbuis aan stuurboord van de voorsteven en de andere aan bakboord van de steven. De straalbuizen waren op het diepste punt op gelijke hoogte van de bodem van het schip.KanaalvaartDe RHENUS 92 werd gebouwd met relatief weinig motorvermogen, was dan ook ontworpen als sleepschip voor de Rijnvaart maar kon zelfstandig varen op de Duitse kanalen. Men wilde onderzoeken of schepen, met de schroeven aan het voorschip, op deze manier, minder schade zouden veroorzaken aan de kanaaloevers. Het schip had namelijk nauwelijks of geen hekgolf. Of dit ook werkelijk tot de gewenste resultaten heeft geleid is niet bekend. Feit is wel dat na de RHENUS 92, geen schepen van een dergelijk type meer zijn gebouwd. Bron: Jos HubensAmbassadeur De Binnenvaart