top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Volvo type 162



Naar Menu motoren.


zonder
Een Volvo Penta TAMD 162 uit 1988 in het mvs Napoleon. De motor met aangebouwde keerkoppeling levert 588pk bij 2100 tpm. Bij het verschijnen van deze motor was dit de sterkste Volvo Penta.
We zien hier de stuurboord-(brandstof-)zijde van de motor met de luchtfilters en het watergekoelde inlaatspruitstuk.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De bakboord-(smeerolie-)zijde van de hierboven getoonde motor.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 13 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De Volvo Penta uit het mvs 'Loreley' van J. Strijker. Volgens de verkregen informatie zou de motor ca. 550 pk moeten zijn en het lijkt me daarom een TAMD162, dit maal de stuurboordzijde van vooraf gezien.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 28 april 2011. (groter formaat)


zonder
En de bakboordzijde van bovenstaande motor van vooraf gezien.
Linksboven het plat uitgevoerde expansievat van de interkoeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 28 april 2011. (groter formaat)


zonder
Een TAMD162 CC uit 2001. Deze motor levert 510 pk. Met wat moeite ziet men een dun staalkabeltje lopen waarmee men, conform de nieuwe eisen, vanuit de stuurhut de brandstoftoevoer naar de motor kan blokkeren.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 29 september 2011. (groter formaat)


zonder
De bakboordzijde van voorgaande motor.
Het heeft er alle schijn van dat men hier signaal- of electriciteitsleidingen tegen het watergekoelde uitlaatspruitstuk gebeugeld heeft!
Foto: René te Pas. Nijkerk, 29 september 2011. (groter formaat)


zonder
Eveneens een TAMD 162 CC uit 2001. Deze staat in het mvs 'Renata' en levert eveneens circa 510 pk. Behalve de wijze waarop een extra wisselstroomdynamo aangebracht is, is ook het enorme brandstoffilter een in het oog lopend detail.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 10 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De motor, welke erg hoog op zijn steunen staat, is flexibel opgesteld. Daar achter volgt een ZF keerkoppeling.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 10 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een TAMD 162C in de Deo Volente levert 550pk. Achter de motor volgt een ZF keerkoppeling. Ook hier zijn kabels tegen het uitlaatspruitstuk gemonteerd.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2011. (groter formaat)


zonder
Aan de voorzijde bevinden zich, zoals gebruikelijk, de hydrauliekpomp
als ook twee dynamo's.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 4 juli 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken