top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Volvo type 122



Naar Menu motoren.


zonder
2 Volo's TAMD 122A van 400pk elk verzorgen de voortstuwing
van het motorpassagiersschip 'Jules Verne'.
Aan de voorzijde van de motor een royaal expansievat.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 29 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een TAMD 122A van dichtbij. Een kijkje op de inlaatzijde met, duidelijk zichtbaar, de koeler voor de inlaatlucht. Daarachter twee verwisselbare luchtfilters.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 29 november 2011. (groter formaat)


zonder
Het uitlaatspruitstuk mag dan gekoeld zijn, persoonlijk zou ik er als ontwerper niet voor kiezen het hele brandstofsyteem daar te groeperen.
Maar ja, aan de andere kant was ook niet veel plaats....
Foto: René te Pas. Nijkerk, 29 november 2011. (groter formaat)


zonder
In de machinekamer van de duwsleepboot Maasstroom 11 staan twee 400 pk Volvo Penta's. Ze lijken mij van het type TAMD 122... Achter 122 kan een A, C, D of P staan. Op de vooorgrond zien we de bovenzijde van de bunkoelers.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 17 april 2012. (groter formaat)


zonder
Het zijaanzicht van de stuurboordmachine met aan de voorzijde de hydrauliekpomp. Het heeft er alle schijn van dat de schipper net filters heeft vervangen.
Aan de voorzijde van de motor de hydrauliekpomp.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 17 april 2012. (groter formaat)


zonder
Het achteraanzicht van de stuurboordmachine. De keerkoppeling komt van de bekende importeur van Stigt en is dus waarschijnlijk een Masson of een ZF. Op de achtergrond de oliekoeler.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 17 april 2012. (groter formaat)


zonder
Het bovenaanzicht van een TAMD 122A uit 1994. De motor levert 380 pk bij 1400tpm.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 13 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een door van Stigt geleverde keerkoppeling. Jammer genoeg is het type plaatje net niet te lezen, maar ik denk dat het een ZF keerkoppeling is. De stelvoeten die gebruikt worden zijn mij onbekend.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 13 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De brandstofsectie en twee wisselstroomdynamo's. De toerentalverstelling gebeurt de laatste decenia met een enkele trekdrukkabel. Het ouderwetse systeem met alleen een trekkabel en een flinke veer is wat omslachtiger maar zeker niet niet minder betrouwbaar.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 13 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een TAMD 122A uit 1992. In 2003 werd deze motor gerreviseerd. De motor levert 400pk. De T staat trouwens voor 'turbo', de A voor 'aftercooling',
de M voor 'marine' en de D voor 'diesel'.
In het Nederlands dus oplading, nakoeling, scheepsuitvoering en dieselmotor.
Foto: René te Pas. Nijkerk, 27 juli 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken