top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Van Rennes, Drakenburg Motoren



Naar Menu motoren.


zonder
De wel haast legendarische van Rennes petroleummotor van de machinefabriek 'Drakenburgh', Utrecht. Het ontwerp stamt uit 1891.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een 12 pk petroleummotor van van Rennes in het Kromhout motorenmuseum aan de Hoogte Kadijk in Amsterdam. De motor werkt op petroleum dat met een aparte aanwarmlamp tot vergassing gebracht wordt. In de cilinder komt het mengsel in contact met een, eveneens door de aanwarmlamp, heet gestookte gloeibuis, waardoor bij volledige compressie ontsteking plaats vindt. Het maximum toerental wordt begrenst door het kortstondig afsluiten van de brandstoftoevoer.
Foto: 15 juni 2014. Inzender: Gert Herrebrugh.
Kromhout Motorenmuseum, Amsterdam. (groter formaat)


zonder
De motor is onder meer bekend van wege zijn omkeerbeweging. Het onderste drijfwiel rust op een juk (bij de rode pijl) dat met een spindel omhoog gedraaid kan worden. Daarbij komt de drijfriem los te hangen en maken de drijfwielen direct contact met elkaar. Het gevolg daarvan is dat het onderste wiel,
dat met een beweeglijke as met de schroefas verbonden is,
een tegengestelde draairichting aanneemt.
Foto: 15 juni 2014. Inzender: Gert Herrebrugh.
Kromhout Motorenmuseum, Amsterdam. (groter formaat)


zonder
De situatie bij omhoog gedraaid juk, waarbij de drijfriem slap hangt en het loopvlak van het linker wiel tegen dat van het aangedreven (rechter) wiel drukt.
Foto: 15 juni 2014. Inzender: Gert Herrebrugh.
Kromhout Motorenmuseum, Amsterdam. (groter formaat)


zonder
De fabriek was eerst in Utrecht, maar later in Leiden gevestigd. Over het algemeen spreekt men van een 'van Rennesmotor', de naam 'Drakenburgh' wordt slechts een enkele maal en dan nog voornamelijk voor de latere, voor de kustvaart geproduceerde, motoren gebruikt.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder van Rennes met Brevo keerkoppeling.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Het motorplaatje van bovenstaande motor.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een één cilinder van Rennes gloeikopmotor.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken