top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Startlucht toebehoren



Naar Menu motoren.


zonder
De luchtflessen uit de sleepboot Alco II, Dieverbrug die uitgerust is met een 40 PK twee cilinder Brons.
Foto: Pieter Klein, Dieverbrug, november 2003. (groter formaat)


zonder
De kop van een luchtfles. Om vervuiling van de leiding te voorkomen zijn het vaak seperate leidingen die naar de motor en de compressor lopen. Vaak is er nog een extra aansluiting om fabriekslucht te kunnen benutten, een ontluchting en een condens- en olieaftap.
Foto: Jan Meppelink, Heyplaat, 21 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Een 'demonstratie' opstelling van twee luchtflessen aan boord van het museumschip 'René Siegfried'.
Foto: Pieter Klein, Dordrecht oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een dubbelwerkende luchtcompressor van het fabrikaat Brons. In het jaagwiel aan de linkerkant kan een handgreep gestoken worden, waarmee men dan, in geval van nood, op de hand lucht kan pompen. Een vermoeiend en vooral tijdrovend karwei.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een watergekoelde luchtcompressor van het fabrikaat Gardner-Denver. Aan de rechterzijde de waterpomp. Zoals bijna alle compressoren is ook dit een twee-traps of compoundcompressor.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht, 2008. (groter formaat)


zonder
Een compressor die de startlucht voor een 165 PK ABC-diesel verzorgt.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis mei 2010. (groter formaat)


zonder
En een vrijwel identiek exemplaar voor 110 PK Industrie. Veel compressoren worden met drijfriemen aangedreven. Indien de hoofdmotor de aandrijving vormt dan moet er een voorziening zijn waarmee de compressor ontkoppelt kan worden. Bij deze compressor verschuift men de drijfriem van de binnenste riemschijf (het drijfwiel) naar de buitenste riemschijf. Deze zit vrij lopend op de zelfde as gemonteerd.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, mei 2010. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken